Sunday, October 13, 2019

Tasik Ujana...oh...Tasik Ujana..

Diari Daud - Sabtu yang lalu aku pi panjat Melati Hill di Nilai bersama keluarga dan jiran...hari ni, Isnin, 14 Oktober 2019 aku kembali rutin pi ke tasik ujana
nilai impian untuk panaskan badan atau peluhkan badan
bukan joging tapi berjalan aje...Joging, aku
tak mampu sebab dah tua
daaa...hahaha..
Lagipun tidak digalakkan
yang dah berusia lebih daripada 5 siri
berjoging sebab ia akan memberi kesan kepada sendi
lutut...itu apa yang aku dapat infor daripada pembacaan...Jadi nak taknak kena la jugak ikut apa yang disarankan oleh mereka yang pakar....kan...kan...ekkeke...

sebelum jam 7 di tasik ujana...
tasik ujana nilai
ramai jugak orang..
Pagi ni aku gerak ke tasik ujana tu lebih sikit jam
6.30 pagi dan sampai kat tasik tu 15 minit sebelum jam 7.00 pagi. Dah ada kete yang parking kat tepi jalanraya tu. Aku tengok kat trek kat pinggir tasik tu dah ada 3
atau 4 orang sedang berjalan dan joging. Lelaki dan pompuan ada
kat situ. Aku tak amik masa panjang pun lepas snap
beberapa foto terus je berjalan...Takde la
aku nak 'stretching'
bagai...terus je berjalan..Tu sebab di pusingan ketiga atau ke 4 betis aku da sakit daaa...apa boleh buat la...aku memang malas nak buat2
 'stretching streching ni'..

jerebu da takde..
matahari baru nampak jam 7.15 pagi
cantik kan...
Isnin biasanya kali pertama aku peluhkan badan daripada jumlah 3 kali serta
merangkumi sekurangnya 3 jam setengah seminggu
...aku memang buat tiap2 minggu...opst!
korang faham ke tulisan
aku yang berbelit
belit ni...hahaha....tak pandai aku nak ringkaskan bahasa supaya korang faham...
Doktor memang sarankan aku peluhkan badan sekurang kurangnya 3 jam setengah seminggu tak kiralah sama ada berjalan atau buat keje keje yang boleh
peluhkan badan. Dia kata kalau joging sekurang kurangnya
2 jam setengah seminggu dan tiap2 minggu....
Sebenarnya tujuan peluhkan badan sekurang2nya 3 jam setengah tu, untuk
hakiskan kalori yang kita amik hari hari tu...supaya tak berkumpul dalam galeri tubuh kita serta kekal di situ..

tasik ujana
mentari
orang datang makin lama makin ramai
Kalau korang tanya adakah perut aku dah
tak kumpul lemak...aku jawab...tak punnnn...macam tu gak...tapi sekurang kurangnya aku tak tambah lemak lagi kat situ kalau tak peluhkan badan...kan...kan...Kalau kita
betul betul nak buang semua lemak kat badan tu ialah kena ada
disiplin...Jaga makan, kalau ikutkan rule, jangan
makan banyak bahan yang boleh
jadi gula dalam badan terutama nasi, roti dan sebagainya
Bahan2 tu akan bertukar jadi gula dalam badan apatah lagi kalau 
kita rajin makan benda benda manis aje sepanjang hayat..Kalau ikutkan rule, yang
diberitau doktor, setiap kali makan amik nasi sebesar penumbuk aje dan banyakkan makan sayur sayur dan bahan bukan kabohidrat.

dengan macam2 jenis tempat makan...tentu mencabar untuk diet...
dengan pelbagai menu yang melambai, sukar jugak untuk kawal nafsu selera...
Ohhhh!...susah beb...kalau makan ikut rule macam tu...lapar beb...bila lapar nak tidur malam pun susah beb...hahaha...Lagi satu bila da tua tua ni kadar
metabolisma badan kita ni dah perlahan tidak seperti
masa kita memuda dulu...Bila da tua
ni, kita makan banyak sebab
selera kita memang
terbuka aje macam dulu dulu...
Bila makanan banyak masuk sedangkan kadar
metabolisma badan kita dah kurang berkesan...makanan yg
diambil pulak  berkalori kalori ... tentu ia akan berkumpul kekal di celah celah sudut dalam tubuh kita...tak gitu kan..Lagi
satu beb...macam mana kita nak kawal makan...sekitar kita ni macam macam menu yang berterbangan melambai lambai dengan jari mulus mereka...tak gitu..ekeke..
apa boleh buat laaaa....

cerah hari ni, awan takde...
nak selesai dah ni...
cantik kan...
Mana mungkin kita menahan keinginan kita nak merasa semua menu menu yang sedap dan mengancam tu...tak gitu...hahaha...Terdapat jugak nasihat yang mengatakan
kita boleh hilangkan lemak setiap hari dengan makan makanan yang
tidak berminyak...maksudnya makan benda benda
yang direbus aje...tapi tu lah...
hari hari makan makanan rebus tentu jemu
kan...apatah lagi sekeliling kita macam macam menu yang
wujud seperti yang aku dah kata tu...kan...kan..kan....

Maaf ye...tulisan aku ni bukanlah nak meruntuhkan semangat sape sape yang nak kurus...takde niat punnn....Mana yang rasa memang ada semangat untuk
kurus tu, silakanlah....memang anda patut jadi kurus setimpal
dengan semangat dan usaha anda tu....kan...kan....

damai je....
damai jugak kat sini...
selesai dah...
Pada aku kalau benar benar nak buang lemak ialah
dengan cara pi je ke gym tu dua atau tiga kali seminggu...terus kekal
macam tu sambil kawal apa yang masuk ke tubuh kita...Lemak takkan hilang jika kita
pi gym hanya untuk bersembang dan bila cukup masa terus balik...ekekeke...
Aku, walaupun seminggu peluhkan badan sekurangnya 3 jam
setengah setiap minggu dan buang beberapa
kalori tiap kali berpeluh tapi bila
sarapan tak mampu nak kawal.... bukan setakat amik
beberapa kalori tapi macam amik berlori lori aje....ekekeke...opst!. Sebenarnya
aku pi peluhkan badan kat tasik ujana tu dengan perut kosong, balik dari tasik tu baru amik sarapan...ekekeke....

6 KM lebih...ok la tu..

hari pertama minggu ni...
Pagi ni macam biasa aku berjalan keliling tasik tu sebanyak 5 pusingan...memang lima pusingan pun setiap kali datang sini...jarang sangat kurang daripada
5 pusingan. Lima pusingan tu makan masa sejam lebih
sikit aje...Harap berterusan la macam tu
sampai bila bila walaupun lemak kat perut ni macam
maintain aje...ekeke...tapi tu lah orang kata bila suami sado perutnya
bermakna isteri pandai jaga...ekekeke....ada jugak beberapa alasan lain nape
perut suami sado...isteri dh letih masak takkan suami tak makan...kan..setiap suapan yang masuk ke mulut suami...bermakna pahala untuk isteri yg masak...tauuu...hahaha...
takkan suami nak halang isteri berpahala....kan...kan...kan...itu untungnya
isteri masak untuk suami....

Hah! ada sesapa yang nak komen tentang ni...silakan...ekekeke....

nak balik dah ni....
Rasanya itu aje yang aku nak coretkan di sini...moga kita semua tak kira sape la... akan sentiasa diberkati dan dirahmati ALLAH SWT dunia hingga
ke syurga...aamiinnnn....



~~~~~     SEKIAN    ~~~~~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...