Saturday, October 7, 2017

maaf...keje atau...bagan lalang...

Sebenarnya dua atau tiga hari yang lalu isteri aku pelawa aku untuk sama2
pi ke BAGAN LALANG untuk program bawa kanak kanak tadika untuk
 lawatan ke MUZIUM AUTOMOBIL NASIONAL 
di SEPANG dan pantai BAGAN LALANG.



berkumpul...

Mula aku kata ok kalau
takde keje yang perlu dilakukan di UKM...
maksudnya keje official...tak main la kalau keje peribadi.
Kemudian bila masuk je keje untuk hari Sabtu...gitau isteri mungkin tak
 dapat pi kalau keje official tiada yang nak buat. Akhirnya aku 
dapat tau keje official hari Sabtu tu ada orang lain
 yang buat....
ALHAMDULILLAH...jadi gitau isteri mungkin 
aku leh pi ikut program tadika dia tu......


anak aku dan anak jiran...


Sabtu pun tiba...8.30 pagi semua
da kumpul di kedai depan iaitu blog kedai kat taman
perumahan kami. Sorang  demi sorang emak bapak datang hantar
anak mereka untuk pi untuk lawatan tu...Guru tadika ada dua orang iaitu
isteri aku dan Pn. MASMIZA. Dan seorang yang sering membantu
tadika tersebut iaitu En. Raman...salah seorang AJK surau..??
Tiga orang anak Pn Masmiza turut membantu
menguruskan kanak2 tadika tu.......

pos pengawal di muzium otomobil sepang...


bangunan di F! sepang...


Aku pi bawak kete aku dengan sorang anak lelaki aku dan dua
 orang anak anak jiran aku. Aku jugak bawak bekas nasi dan lauk yang 
diletakkan di boot kereta. Lebih kurang jam 9.00 pagi kami bergerak..... Perjalanan 
agak ok je sepanjang perjalanan cuma  terdapat sebatang jalan ditutup 
ketika untuk  masuk ke MUZIUM AUTOMOBIL 
NASIONAL di Sepang tu....itu perkara kecik je pon................





Sampai je depan  MUZIUM AUTOMOBIL NASIONAL
tinjau jugak tempat parking kete...sementara bas
singgah depan pos pengawal tu. Bila semua kanak kanak turun
aku gerak hampir dengan pengawal di pos pengawal dan tanya tempat
parking kete yg sebenar........ermmmm....baru nampak tempat parking tu..
sebelum tu isteri aku da tunjukkan secara umum jer......
betul jugak pepatah melayu kata malu bertanya
sesat jalan....akan sesat jalan...

anak aku dan anak jiran...
anak aku dan anak jiran...


tayangan video...
Kemudian kami semua terus masuk
ke  MUZIUM AUTOMOBIL NASIONAL tu...sempat
bertanya pengawal kat dalam muzium tu....lebih kurang maksudnya.......
sirkit sepang ditutup ke...Dia kata yang ditutup SIRKIT F1 je...
sementara GP atau motosikal tak tutup pun..
huhuhu...rupanya aku kurang kajian......
gamaknya...huhuhu...





Kemudian pihak  MUZIUM AUTOMOBIL NASIONAL buat tayangan
video berkaitan sejarah kete dunia dan sejarah perusahaan
automobil Malaysia yang bermula daripada PROTON SAGA...susah payah
mereka yang berkenaan membina perusahhan tersebut
...harap perusahaan ini akan terus berkembang
di bawah penguasaan anak
Melayu Malaysia....harap....harap......................

isteri aku niii...




Kemudian kami dibawa melawat pameran sekitar dalam muzium
 tersebut hingga ke tingkat dua...Terdapat pelbagai model kete dalam  MUZIUM AUTOMOBIL NASIONAL tersebut daripada pelbagai  model..baru dan 
terkini....eh! ye ke ada yang terkini....tak perasan pulak aku...
Sempat jugak aku selfie atau berswafoto di samping kete kete tersebut sama 
ada sendirian dan jugak bersama dengan isteri aku tu.....................


jpam...


Tak lama kemudia kami keluar dan sambung 
perjalanan untuk ke pantai BAGAN LALANG pula. Agak lama jugak 
nak tiba di sana...Tiba di pantai semua turun bas ...kami jugak turun kete....Kumpul
satu tempat dan seterusnya menuju pejabat JPAM di tepi pantai. Kanak-kanak
tadika diberi penerangan oleh pegawai JPAM berkaitan keselamatan
di pantai. Aku tengok mau pulak kanak2 tu duduk diam
mendengar penerangan pegawai JPAM
tersebut......sering je mereka angkat tangan bila ditanya...aku pun
tak pasti sama ada mereka benar benar faham atau
separuh faham atau suku faham atau langsung tak faham...Aku tengok 
ramai je yang angkat tangan bila ditanya...huhuhu....
Selesai je dengan  JPAm kanak kanak tersebut
dibawa untuk berkumpul di satu tempat untuk lunch. Semua
guru tadika, ibu bapa yang turut serta dan juga yang lain lain membantu
kanak kanak untuk mereka makan tengah hari...Aku tak lama di situ sebab aku
kena perhatikan anak aku dan anak jiran pi pantai untuk cari siput
dan anak2 ketam. Bimbang kalau mereka je pi sana...

melayan kanak2...
pantai


Sebenarnya anak aku dan anak jiran tu nak mandi
tapi malangnya air nun jauh ke tengah, sape nak pi dengan panas panas
terik matahari yang terpacak atas kepala. Aku cari tempat yang redup sementara
perhatikan mereka. Sempat juga snap beberapa foto permandangan
yang pada aku boleh tahan menariknya tapi...menarik macam
mana pun, cuaca panas dan angin laut yang ada
ketikanya panas menyebabkan rasa menarik yang wujud dalam
minda dengan pantas dan sekelip mata hilang...timbul rasa tak selesa pula...

Tak lama kemudian aku ajak mereka semua
kembali ke tempat kanak kanak tadika berkumpul. Di sana kelihatan
mereka berkumpul. Seketika kemudian mereka semua nak pi ke taman permainan
kanak kanak yang berhampiran untuk bermain. Mereka diawasi
oleh guru tadika dan mereka yang datang untuk membantu.





Sebenarnya kanak- kanak tadika tersebut mungkin
teringin nak main air di pantai. Oleh kerana air laut nun  jauh ke tengah
laut, mereka pun tukarlah rancangan bermain di taman permainan berkenaan...kut..
Tak berapa lama kemudian aku rasa nak balik...selepas beritau isteri aku...
kami iaitu aku dan anak2 yang datang sama dengan aku pun terus 
masuk ke perut kete dan bergerak balik...Aku tak mahir jalan 
di kawasan ini...aku guna GOOGLE MAP.. jam 3.00 petang sampai
 lah ke rumah kami di BANGI........................

Akhirnya sekali,  perlu diingat (untuk jiwa aku jugak....) apa pun 
yang kita sumbangkan... sebesar mana sekali pun dan sekecik mana sekali pun
tentu ALLAH SWT akan membalasnya...yang penting semua
yang kita sumbangkan mesti seikhlas mungkin..
semurni mungkin...sebab seperti solat, kalau
ibadat tersebut tidak ikhlas walau seseni mana sekali pun... lambat 
laun tiba di langit  ke tujuh ALLAH SWT akan campakkan amal tersebut ke muka
 kita kembali.......jika tiada keikhlasan....

SEKIAN


DAUD.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...