Wednesday, November 8, 2017

Apa yang kita sumbangkan pasti berpahala...insyaALLAH..

Malam tadi, Rabu, 8 November 2017, aku dan isteri hantar sorang jiran yang juga
sahabat baik isteri aku, dan anaknya ke klinik untuk dapatkan rawatan kerana 
demam. Kami dapat 'call' selepas maghrib. Lepas siap terus
amik dia dan anaknya dan seterusnya
pi ke klinik di seri putra.



Sekarang ni kalau kena
demam kena hati2 sebab wabak denggi
memang menjadi2 kat kawasan sebelah sini. Pagi tadi
pun aku sendiri rasa macam nak demam. Terus je telan penadol 2 biji. Pas balik
rumah aku telan 2 biji lagi panadol. Tak
pasti apa yang aku buat tu betul atau tak, sebab panadol tu tuk
sakit kepala kan...huhuhu....Aku buat macam tu
sebab aku alah kepada ubat tahan sakit
dan jenis tertentu ubat demam...


Berbalik kepada anak jiran tadi.......
lepas pi klinik dan amik ubat, terus hantar
mereka pulang ke rumah. Kesian dengan jiran tu...anak demam
time pekse ni. Anaknya amik stpm...musim pekse sekarang ni. Suami pulak sekarang 
berada di hospital di nilai negeri sembilan sebab baru lepas operet eppendik.
Macam macam dugaan kita sebagai manusia oleh ALLAH SWT.
Apa yang perlu ialah kita sebagai hamba perlu redha dan
sabar.....
Pencipta sedang menguji kita semua....


Semua ujian tu untuk menguji keimanan kita semua sebagai
yang kena musibah, sebagai jiran jiran dan lain lain lagi. Sebagai yang kena uji,
untuk melihat diri kita sabar atau tidak dengan ujian tersebut...sebagai
jiran jiran...ujiannya, adakah kita mengambil berat atau tidak 
berkaitan jiran jiran kita terutama jiran seagama.
Kategori jiran ada 3, jiran yang terdiri daripada adik beradik
atau saudara mara...jiran sesama agama dan ....jiran yang berbeza agama.
Ketiga tiga kategori jiran tersebut merupakan tanggung jawab kita...
Jadi aku harap yang kena musibah akan sabar dan redha serta mendapat
rahmat dan redha ALLAH SWT. Aku harap jugak sebagai jiran, aku harap, aku
dan isteri aku telah mampu memenuhi kewajiban sebagai jiran 
dengan IKHLAS ...insyaALLAH.. 

SEKIAN

DAUD.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...