Saturday, November 4, 2017

Majlis Aqiqah dan Hari Jadi Cucu Sedara...

Hari ini, Sabtu, 4 November 2017...lepas Zohor pi ke Majlis Aqiqah dan sambutan
 hari lahir cucu sedara isteri aku di Kampung Abu Bakar Baginda. 
Semalam adalah persiapan majlis tersebut. Isteri aku
 pagi tadi da pi da untuk bantu
kakak ipar aku apa yang patut. Aku tunggu
lepas Zohor baru pi. Lepas Zohor di Surau Kampung Abu Bakar tu, aku 
terus pi rumah kakak ipar aku,
parking dan terus menuju rumah berkenaan. Tiba je terus salam mereka 
yang ada di situ...yang paling ingat salam dengan Aim...anak 
kakak ipar aku yang ada di kampung.

kanan tu kakak ipar aku...kiri tu abang ipar kakak ipar aku...


bacaan yaasin dan tahlil...
cucu sedara isteri aku...
lepas tahlil...
Kemudian masuk ke rumah dan salam dengan menantu kakak ipar aku serta
keluarganya. Terus masuk rumah dan salam dengan menantu
abang ipar aku yang duk di manjung...abang ipar
aku yang duk kat manjung tu...
Kemudian aku duduk. Tak lama kemudian datang
orang surau untuk majlis tahlil. Aku turut serta dalam majlis tahlil dan
baca Yasin tersebut.

jamu selera....
aku, biras aku dan abang ipar kakak ipar aku.....
isteri aku yg berdiri tu bersama dengan anak sedara perempuan dia dan suami dan isteri anak sedara dia...
boleh faham ke ayat ni...pusing pusing kan...yang kecik2 tu cucu sedara dia...
sesi marhaban cucu2 sedara isteri aku...



 Selesai tahlil, terus masing masing jamu selera. Aku cuma amik
kueh je. Kemudian aku duk dengan biras aku Samad dan abang kepada
suami kakak ipar aku, abang Kamal. Aku da lupa nama
abang kepada biras aku tu... Kami bercerita
berkaitan sakit yang dia deritai sekarang ni...sakit saraf katanya.
Aku dan biras aku cuma dengar saja apa yang dia ceritakan. Kesian, sebenarnya
ujian Pencipta ini pelbagai kepada setiap makhluknya. Ada yang
ringan ...ada yang berat namun semua itu tujuannya
untuk menguji keimanan hambaNYA.

isteri aku....
isteri aku ngan isteri anak sedara dia...
isteri aku dan cucu sedara dia..


....yang kanan tu kakak ipar aku...yang kiri tu anak sulung aku....tengah...???...teka la...
...kiri tu adik ipar aku....ntah apa yang dibualkan...macam serius je....huuhu...
isteri aku dengan adik dia, saadiah dan belakang tu nini,menantu akak ipar aku...
...kiri sekali akak ipar aku...belakang sana, menantunya, sorang lagi tu adik isteri aku...
bila adik beradik berjumpa sekali sekali tentu ada yang dibualkan...sesi ibu2...huhuhu...


 Ramai jugak sedara mara yang
datang. Yang aku nampak abang ipar aku dari Jenderam,
sempat jugak bersalam dengannya. Kelihatan juga biras aku yakni
suami adik ipar aku dan keluarganya...aku tak sempat bersalam dengannya. Namun
apa yang aku nampak pertalian sedara mara kelihatan erat. Aku lihat isteri
aku masih kekal erat jalinan ikatan adik beradik mereka....
Rasanya itulah yang sepatutnya. Tidak perlu sedara
mara berselisih faham dan bermasam  muka....
Tiada kemana pun sikap yang sedemikian...dunia ni cuma
perhentian kita yang sementara....sasaran kita ialah tempat bahagia yang kekal 
abadi di SYURGA... Jadi seringlah kita eratkan ikatan keluarga...tidak sempurna iman
 jika kita putuskan ikatan sedara mara serta ikatan sedara seISLAM. Tidak masuk SYURGA orang yang memutuskan silatur rahim........Tak perlulah 
kita sombong tak tentu pasal. Isteri, anak, pangkat, harta dan sebagainya cuma
 ujian kita je tu untuk menuju akhirat...Tiada untung apa pun kita sombong 
di muka bumi ini....tak perlu beb...tak perlu punnnn....

Sedara mara lain isteri aku yang kellihatan di majlis 
berkenaan ialah keluarga nyah dari Jenderam, nyah zaimah, yati dan
arrashid sekeluarga....aja sekeluarga...Nyah dari jenderam nampak sihat je...umur 
dalam 70 tahun, masih sihat...Biras aku dari Banting tak ada.... sebab keje, 
begitu gak anak dia...yang hadir isteri dan anaknya yang lain. Kalau 
ada majlis keluarga seperti ini, jika takde biras aku dari banting 
rasa macam sunyi je...kalau ada.... tentu ada je modal 
dia...huhuhuhu......


isteri aku dengan kakak ipar dia...
adik ipar aku dengan kakak ipar dia...
isteri aku dengan adik dia dan kakak ipar dia serta anak sedara dia....
dua2 ni anak sedara isteri aku...
nini, menantu akak ipar aku dan kanan sekali tu...anak sedara isteri aku...
anak sedara isteri aku....
kek hari lahir...
nini dan mail dengan puteri2 mereka....


Setelah agak lama aku di rumah akak ipar aku tu...
aku pun bergerak pulang selepas asar. Aku tinggalkan isteri aku untuk bantu apa yang 
perlu di rumah akak ipar aku......Malam kang aku akan jemput dia.....

Akhirnya....marilah kita sama2 eratkan ikatan sedara mara diantara kita
kerana ALLAH SWT...bukan kerana manusia........
Untuk keluarga mail...keluarga safiah dan keluarga kakak ipar aku....moga ALLAH
SWT. berkati dan rahmati kalian semua dari dunia hingga ke SYURGA...aaminnn...

SEKIAN

DAUD.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...