Sunday, December 16, 2018

Ah! jumpa ujung minggu lagi..

Hari ni Sabtu, 15 Disember 2018...jumpa lagi hari Sabtu kan..tapi hari aje yang sama tapi berbeza sebab ni hari baru, umur pun da baru...tak gitu....Hari ni memang aku da plan
nak pi tasek ukm tu untuk peluhkan badan sikit. Aku nak cukupkan dua
jam untuk peluhkan badan untuk minggu ni...minggu
depan akan buat lagi..insyaALLAH
harap berterusan untuk jadikan badan sentiasa sihat...harap mampu disiplinkan diri..

catek jugak tasik ni kan...
damai aje nampaknya...
gabungan antara air dan kehijauan tumbuhan....
Jadi pagi ni jam 7 lebih aku da gerak ke UKM. Kali ni aku pi sorang aje sebab isteri aku
ada senamrobik. Anak aku taknak ikut aku. Dia memang rapat dengan isteri
aku...mungkin anak mak kut...Aku kecik kecik dulu semua atas
diri sendiri, tak kisah pun sama ada dekat atau
jauh dengan emak bapak...aku memang
da belajar hidup sendiri sejak awal..
Zaman kanak kanak kuar dengan kawan kawan
masuk utan cari buah 'kunco' hahaha...korang memang tak tau
pon 'kunco' ni...oghang paghit aje yang tau....cara makannya pun aku taknak gitau
korang...hahaha...mana2 teman aku kat parit tu kalau terbaca
tentu tau kan........hahaha....
Selain tu aku pi ke sawah cari ikan 'mempilai'..hahaha...korang
 tentu tak tau ikan tu kan tapi kalau aku sebut ikan laga semua orang tau...unik
base parit ni...
Kat sawah da jadi pekara biasa bagi aku...tanam pokok padi, potong padi...banting padi...semua da aku rasa masa kekanak dulu tu..kalau aku kata pokok padi
besar pokok kelapa tentu korang percaya kan...ekekeke......
Jadi dari zaman kanak kanak aku memang da biasa sendiri...masa aku
pi belajar...pi berhijrah ke bangi... memang da biasa sensorang ni....
oopst! apa pulak yang aku melalut ni, cerita asal pun da jauh dah.....hahaha...

trek joging...
sejuk aje bawah rimbunan buluh ni...
karya seni pencipta...
Aku tiba di tasik ukm tu lebih sikit pukul 8.00 pagi. Aku tengok da ada beberapa orang yang sedang joging dan berjalan jalan di trek tasik tu...Aku sampai terus aje snap
 satu dua foto dengan handphone aku ni. Kemudian baru
aku mulakan berjalan...aku lebih banyak berjalan daripada
berlari anak, sebab aku memang tak mampu
nak berlari maklum la usia da banyak...bukan tua ea...tapi usia da banyak...hahaha...
...poyo kan....

untuk aktiviti pun boleh..rehat pon boleh...
cantek...
sudut yang berseni...
Ok jugak beraktiviti di tasek ukm ni...banyak treknya dibawah rimbunan pokok dan tak terasa sangat bahang matahari...rasanya memang ok. Aku tengok ada sorang tu dia
berlari aje hingga dia berhenti...hermmm...kuat dia tu...Yang pompuan
jugak ada yang joging...mungkin pelajar jugak dan ada
jugak yang cuma berjalan aje macam aku..
Ada jugak yang selepas selesai berlari pi pulak ke lapangan yang lain untuk
aktiviti pergerakan badan yang disediakan di kawasan ini...

hijau...
hijau merimbun...
jalinan tumbuhan menghijau...
Aku bercadang untuk berjalan di trek ini tanpa henti lebih sejam...aku berjalan dengan mod
cepat bukan mod santai tanpa mengurangkan speed tersebut hingga selesai...
berpeluh jugak kalau kita berjalan dengan speed yang tinggi.
Semasa berjalan tanpa henti aku sempat jugak merakam
beberapa foto sambil berjalan.....

lokasi lain untuk beraktiviti...
mengintai rezeki...
sempat selfie..
Sedang aku berjalan kat situ muncul pulak satu famili dengan anak anak kecik dia orang yang masih kecil. Dia bawak anak anak berjalan sepanjang trek tu rasanya satu
pusingan kut...tak pasti.
Aku sempat jugak snap foto burung bangau
di tengah tasik tu...saden aje bangau tu tak kisah pun dia keadaan
sekeliling...mungkin dia sedang mengintai ikan dalam tasik tu untuk dijadikan sarapan
pagi dia kut...tekun aje dia tanpa bergerak...

trek yg rosak...
rosak...
berair...
Tepi tasik ukm ni memang ok untuk buat aktiviti...namun ada beberapa perkara yang tidak selesa. Sedang aku berjalan muncul beberapa ekor anjing...seram jugak bila
anjing tersebut berselisih dengan aku atas trek tu..Selepas selisih siap dia pandang
aku dan gerak macam nak ekori aku dari belakang.....tapi tak jadi..Rasanya
 anjing ini masuk daripada bahagian
pagar yang rosak di tepi jalanraya bangi kajang tu. Rasanya
perlu dibaiki pagar tu untuk mengelak anjing2 ni bergerak masuk ke trek tepi
tasik tu...Seram jugak dengan anjing liar ni, Aku yang macho (..ekekeke...) ni pun seram apatah lagi
kaum kaum wanita yang nak beraktiviti di sini...rasanya perlu
diambil perhatian......

perlu penyelenggaraan...
perlu dibaiki...
Satu lagi perkara yang tidak selesa bila beraktiviti di tepi tasik ukm ni ialah ada beberapa bahagian trek yang telah rosak dan berair serta berlumpur. Keadaan macam ni
memang tidak selesa untuk beraktiviti di sini. Trek yang rosak tu
rasanya perlu dibaiki dan air dan lumpur tu perlu
ada penyelenggaraan yang sempurna supaya ia tidak
menyukarkan sesapa saja yang nak beraktiviti di sini...Rasanya trek tu
rosak sebab sering ditenggelami air kut. Rasanya sepanjang trek tu kene pasang longkang
yang dalam supaya air masuk ke longkang dan tidak tergenang di atas trek
secara berterusan. Air yang bertakung ni yang merosakkan
trek tu....jadi perlu ada sistem peparitan yang
sempurna....ewahhhh.....
hahahaha...nanti tak pasal pasal aku kena marah
orang tertentu ni sebab komplen aje pandai...hahaha...apa boleh buat la......
Selesai aje aku beraktiviti maka aku pun balik...selesai untuk aktiviti lebih 2 jam untuk minggu ni....Minggu depan akan buat lagi.......

......................................................................................................................

Waktu petang kami pi melawat kakak ipar aku iaitu kakak isteri aku di KL. Aku, isteri dan anak bungsu aku tumpang orang tuk pi sana. Aku mana mahir jalan jalan kat KL tu...
putrajaya pun kadangkala sesat larat...hahaha....Kami tumpang kete
biras aku iaitu suami kakak ipar aku kg datuk
abu bakar baginda tu.....





Dia orang ajak kami untuk ziarah kakak ipar aku sorang lagi di rumah anak dia di ulu kelang. Kami gerak lepas selesaikan solat zohor lebih kurang jam 2 petang.
Aku letak kete aku kat rumah biras aku tu. Aku memang tak
pandai jalan2 kat KL tu walaupun aku duduk
kat bangi selangor ni da menjangkau 35 tahun....apa boleh buat la.......
tak kisah la tu memasing ada kelemahan sendiri kan.....aku pun memang jarang
keluar rumah...aku lebih suka duk di rumah aje...tu sebab aku jarang pi memana tu la gamaknya aku fail kalau berkaitan jalan jalan kat mesia ni...hahaha...


sembang....
candid aje...biasalah aku kan...
biras aku ni...candid gak ni....
Disebabkan aku tumpang kete biras aku jadi aku mudah untuk melihat sekitar terutama bila masuk ke pusat bandaraya kuala lumpur tu...Dalam keadaan ekonomi yang dikatakan
tak berapa bagus ni kat kuala lumpur tu banyak jugak bangunan baru yang
sedang dalam pembinaan...macam tak nampak pun ekonomi
malaysia yang dikatakan tak baik tu...kadang
pelik jugak aku......


ni foto biras aku...guna foto ni eaa....
ini pun foto biras aku....
sembang...
Akhirnya kami sampai jugak ke rumah anak kakak ipar aku di ulu kelang tu...aku cuma dapat tengok jalan aja...kalau aku sendiri yang mandu da tentu hilang pedoman
 langsung...Kalau aku imati idup balik berpuluh kali pun aku takkan
dapat mengetahui jalan jalan kat kuala lumpur
ni...memang tenggelam punca aku...
Tah berapa puluh tahun sekali aku lalu kat kuala lumpur ni
...itu pun ikut orang aje, sebab tugas dsbnya..kalau harapkan aku sendiri bawak kete kat kl ni tentu haru kan...


minum petang...
asar di sini...
asar....
Tiba di rumah anak kakak ipar aku tu..maka kami pun masuk ke dalam rumah. Akak ipar dan isteri aku terus salam dengan anak buah mereka serta kakak mereka...aku
cuma pandang aje...aku memang takleh salam pun dengan mereka
yang bukan muhrim aku...tak gitu....Mereka sembang dan
tanya kabar tentang sakit akak ipar aku tu...
Yang aku faham kakak ipar aku tu
kaki dia bengkak lepas dapatkan khidmat bekam..
Doktor kata mungkin kesan daripada khidmat bekam tu...mungkin jarum
yang digunakan tidak di steril yang sempurna jadi inilah kesan daripada jangkitan kemungkinannya. Jadi pada sesape yang nak dapatkan khidmat bekam pastikan alat yang diguna di steril dengan sempurna supaya bebas daripada sebarang kuman...
Moga kakak ipar aku, kak saba akan cepat sembuhnya...insyaALLAH...


selesai asar...
Tak lama kemudian anak kakak ipar aku balik dari tempat keje..kami sembang beberapa lama dan bila hampir masuk waktu asar dia ajak kami solat di masjid
ukay perdana. Jadi kami tumpang kete dia pi ke masjid tu.
Dia kata masjid tu baru setahun usianya
...masjid baru la tu.....
Selesai solat balik ke rumah dia..
Setelah beberapa lama bersembang akhirnya
kami minta diri untuk pulang. Perjalanan pulang jugak makan masa.
Hampir maghrib baru tiba di rumah biras aku di kampung datuk abu bakar baginda tu..
Kami solat berjemaah maghrib dan isyak sebelum balik ke bangi.....Sempat jugak kami menjamah makanan yang disediakan oleh biras dan kakak ipar aku tu....
Sempat jugak anak aku tonton sebentar final bolasepak
malaysia lawan vietnam tu...baru main aje da kena satu kosong...
Aku tak tengok pun..anak bungsu aku aje yang tengok..dia memang minat bola ni...aku dulu aje minat sekarang tak minat mana pun bola malaysia ni....Bila malaysia seri
aje kat kuala lumpur tu, aku memang tak taruh harapan
pun kepada skuad malaysia bila tiba tempat
orang...memang sah lah memang tak boleh jadi bila tiba tempat orang...
sepatutnya mereka rebut peluang untuk menang di kuala lumpur sebelum bertandang di hanoi tu...itu lah cara malaysia main....harapkan nasib...hahaha...opst!
hahaha...nanti marah peminat malaysia nanti kan...hahaha...
Apa boleh buat laaaa.....
Aku nak ucapkan terima kasih pada biras aku dan akak ipar aku sebab ajak kami melawat ke ulu kelang tu...terima kasih bebanyak...kalau harapkan aku nak pi sendiri
puluh kali mati dan hidup balik pun takkan sampai...hahaha....
apa boleh buat laaa.......

.............................................................................................................................

Hari ni Ahad, 16 Disember 2018, macam biasa la aku takde pape plan hari ni..Anak bungsu aku ada program untuk kanak kanak sekolah di surau sri putra dari pagi
sampai petang. Memang kami da masukkan nama anak
kami untuk program tu...Anak kedua aku dan
isteri aku pi hantar anak bungsu
aku dengan dua orang
anak jiran kongsi dinding dengan kami
ke surau tu. Pagi ni pulak aku tak berapa sihat. Jadi anak kedua
aku dan ibu dia pi hantar mereka ke surau tu.

tesco...
alhamdulillah...ini rezeki yg tuhan bagi....
bismillah....
Selesai aje hantar mereka, isteri dan anak aku
balik semula ke rumah. Dalam hampir jam 9.00 pagi aku hantar
isteri aku pula ke masjid sri putra untuk ikuti kursus haji di sana. Badan aku rasa
sihat sikit...jadi aku yang hantar isteri aku tu. Isteri aku da banyak kali ikuti kursus haji tu untuk persediaan untuk pegi haji jika ada rezeki. Aku tak gi kursus tu
...aku akan pi jika duit da cukup dalam tabung haji...buat
masa ni belum cukup lagi. Kami da daftar dah
dan dapat giliran 2070 lebih...
kalau ikut pendaftaran tu aku rasa berpuluh kali
mati hidup mati hidup baru aku dapat pi haji tu...apa apa pun itu kuasa
tuhan...kalau ada rezeki adalah kannnn.....yang penting niat tu udah ada...kan gitu...kan..kann...

Jam 11.00 pagi aku amik isteri daripada kursus haji kat masjid tu. Kami terus pi ke nilai tiga untuk beli barangan basah. Selesai aja beli barangan basah tu...isteri aku
kata lapar...jadi terus aje bawak dia pi makan di food court
tesco bukit puteri tu...jadi makanlah kami
berdua kat situ...waktu tu pun
da hampir jam satu petang...maknanya makan tengah hari la ni....


sila....
da hampir selesai....alhamdulillah...
Selesai aje makan terus alik rumah dan tunggu untuk amik anak bungsu aku jam 4.00 petang nanti di surau sri putra tu....hermmm....tamat satu lagi sejarah
kecik aku untuk hari ni.......

Moga kita semua tak kira sape la akan diampunkan oleh ALLAH SWT atas semua dosa kita hingga ke akhir hayat kita...tiada nikmat yang lebih besar selain mendapat
keampunan daripada ALLAH SWT hingga ke akhir hayat kita...

~ SEKIAN ~


daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...