Saturday, December 22, 2018

Memenuhi jemputan...

Hari ni Sabtu, 22 Dec. 2018....Hari ni kami memenuhi jemputan majlis perkahwinan sebuah keluarga yang penting dengan kami. Majlis tersebut di adakan di Putrajaya.
Lebih khusus majlis berkenaan diadakan di masjid tuanku
mizan di putrajaya yang dikenali juga
sebagai masjid besi....

dari picc..
majlis pernikahan...
majlis pernikahan...
Aku sebenarnya jarang pi putrajaya la ni...da lama da tak pi...tapi rasanya masih boleh ingat lagi kut...kalau lupa nanti aku akan tanya pakcik google map...bisanya macam tu la..
Aku tak bimbang sangat kalau sesat kat putrajaya tu sebab tempat tu
tak sesak langsung pun kalau bandingkan dengan tempat lain..
Bijak jugak tun mahathir ni...pandai dia pilih lokasi untuk buat putrajaya
tu...tapi tu la...kali kedua jadi pm ni masih belum nampak taringnya dalam hal
pembangunan negara tak kiralah sama ada infratruktur atau ekonomi...masih belum jelas lagi...apa apa pon tunggu ja la.....hahaha...

aku dengan cucu..cucu pertama niii....
cucu pertama...
majlis pernikahan..
Kami iaitu aku, isteri aku dan anak bungsu aku gerak ke putrajaya tu lebih kurang jam 9.45 pagi. Anak kedua aku tak pi sebab dia keje hari ni...kami aje yang pi...Kami ikut
jalan pi dengkel...tiba simpang ke kolej vokasional kami masuk...
Dari situ kami terus masuk kampung limau manis...
seterusnya beluk kiri dan sampai di jalan
masuk ke putrajaya...di situ merupakan sempadan dengan
putrajaya. Aku terus masuk kanan dan masuk kiri menuju ke bangunan
PICC atau putrajaya convention centre. Lepas PICC terus menyeberang jambatan
dan seterusnya menuju ke masjid tuanku mizan...

majlis masih berlangsung....
anak bungsu dan cucu...
nenek dengan cucu...
Tiba di masjid tu aku terfikir nak parking mana sebab aku tak pernah parking bertingkat dalam masjid tu. Terfikir jugak aku nak parking aje kat luar masjid di tapak
parking umum tu. Tapi aku gerak perlahan aje...akhirnya aku masuk
ke laluan yang ada simbol 'P' ...sampai hujung ada staf
tunjukkan ke parking bawah masjid tu dengan signal tangan...
Jadi aku redah aje la....sampai jugak kat pintu parking bawah masjid tu..
redah aje masuk...sampai dalam jenuh pulak cari lokasi parking yang memudahkan
untuk masuk ke masjid tu....Rasanya dua tiga kali pusing jugak dalam tempat
parking tu...akhirnya terus masuk laluan naik ke tingkat atas....di tingkat
ni kenderaan tak banyak dan aku terus cari lokasi parking. Akhirnya
berjumpa dengan kereta anak aku yang da ada
di parking tu.... Jadi terus masuk parking lot
dan keluar kete serta tekan kunci...

bapa dan anak...
ibu, ayah dan anak...
sempat posing...
Tak lama kemudian anak pertama aku muncul sebab ibu dia da talipon tadi. Dia bantu kami bawak sedikit kuih...Tiba di atas kami terus tuju tempat majlis penikahan di tingkat atas
dalam masjid tu. Ramai jugak orang kat situ. Aku perhatikan ada
dua kumpulan yang sedang adakan majlis penikahan
di situ...tidak jauh pun diantara satu dengan yang lain...Kami tengok aja
la majlis tersebut sedang berlangsung. Aku snap aje beberapa foto yang kalian boleh
tengok kat blog ni. Isteri aku pi duduk berhampiran dengan besan perempuan
kami...aku sempat tengok dia orang berbicara...sementara aku terus
berdiri dan snap beberapa foto lagi... Oooopst! eh!
aku tak beritau lagikan...sebenarnya kami menghadiri majlis
perkahwinan anak besan kami di masjid tu...tentu ada yang masih tak tau
aku ni da ada besan dah dan dah ada menantu dan da ada cucu da pun...hahaha...itu la dunia kan...yang kecik jadi besar...yang besar berkahwin...yang da kahwin
 berzuriat...bila dan punyai nak
...akan punyai cucu pula...bila da bercucu tentu da menjadi tua...tak gitu...
....apa apa pun jangan bimbang sangat bila da jadi tua..
cuma perlu berhati hati...kita sebenarnya bukan sekadar menjadi tua tapi jugak menghampiri penamat untuk usia kita di atas dunia ni...tak gitu..

selesai nikah berfoto pulak...
kenangan yang akan kekal dalam lipatan sejarah...
ruang yg sedang diubahsuai...
Kelihatan masjid berkenaan sedang dalam proses 'renovation'...tak pasti aku apa yang dibuat penambahan...mungkin kipas kipas baru kut...kut la...aku pun tak pasti 
sangat..aku bukan selalau datang sini pun...jadi tak pasti la aku. Kali 
pertama aku datang masjid ni masa anak pertama aku nikah dalam tahun 2017
 kalau tak silap la.. aku pun tak pasti...ingatan aku da tak berapa kuat lagi...maklum la usia da banyak...tak gitu...usia da banyak ni tentu ada sejarah yang terpahat di fikiran akan
menjadi samar samar...ibarat komputer yang da lama...tempat
storage da tak berapa berkesan...

menikmati jamuan makan...
cantik masjid ni...
isteri aku dan anak besan kami..pengantin pompuan...
 Selesai aje majlis pernikahan besan lelaki ajak pi ke lokasi jamuan. Tiba di lokasi jamuan kami pilih satu tempat untuk duduk sebentar. Kemudian isteri aku pi amik
makanan. Selesai amik makanan dia datang ditempat kami 
kembali. Kemudian dia amik makanan untuk aku pulak...
Duduk bersama kami di situ ialah anak pertama
aku, menantu aku serta cucu dan jugak anak bungsu aku serta
isteri aku dan sedara menantu aku. Kami duk kat situ makan bersama sama...Selesai makan kami masih
lagi duduk kat situ...main ngan cucu yang sorang tu....

isteri aku posing dengan anak, cucu dan menantu....
isteri aku posing dengan besan pompuan dan anak menantunya....
ini foto candid aje...anak dan menantu besan kami...
Hampir jam satu petang kami berkira untuk pulang... Sebelum tu sempat la isteri aku bergambar dengan anak, menantu dan cucu. Bergambar dengan pengantin dan
 besan pompuan serta menantu baru mereka. Moga pengantin sentiasa 
diberkati dan dirahmati ALLAH SWT sentiasa di dunia hingga
 ke syurga.. Akhirnya aku pi salam
dengan besan lelaki sebelum pulang. Selesai semua kami
pun bergerak pi ke parking untuk masuk kete..

da tiba di parking lot untuk balik...
belon kat putrajaya
jalan utama menuju masjid putra...
bangunan pentadbiran...
Masa balik kami ikut masjid putrajaya dan kompleks pentadbiran putrajaya. Kawasan masjid putra pun nampaknya ada 'renovation' jugak...Hermmmm...masih ada duit
kerajaan ni kalau tak tentu tak buat renovation tu...hahaha....
saja je aku kata macam tu.....Dari masjid terus pi
jalan alamanda untuk masuk ke jalanraya
menuju sempadan putrajaya dan kampung limau manis tu.
Tak sangka pulak untuk tiba di rumah mengambil masa hampir sejam sebab jemm kat jalanraya yang kami lalui tu.....rupanya kat jalanraya dalam utan pun 
ada jem...hahaha...apa boleh buat laaa.....

Apa apa pun sebelum aku tamatkan tulisan ni...aku doakan kita semua tak kira sape saja sama aku kenal atau pun tidak....moga kita sama2 akan mendapat keampunan
 daripada ALLAH SWT atas segala dosa kita hingga
ke akhir hayat kita...nikmat yang besar bila sentiasa mendapat
keampunan daripada ALLAH SWT.......
Jangan lupa juga kita sentiasa doakan kedua ibu bapa kita dan ibu bapa mertua kita akan ALLAH SWT luaskan kubur mereka dan ALLAH SWT bukakan sebuah pintu syurga
ke kubur mereka hingga ke hari kiamat. Serta ALLAH SWT hindarkan mereka daripada siksaan kubur, siksaan akhirat dan mahsyar serta siksaan api neraka
dan dimasukkan mereka semua ke dalam syurga
serta kekal di dalamnya...aamiiinnnn...

~ SEKIAN ~


daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...