Wednesday, December 20, 2017

Cuti - day three

Hari ni, Rabu, 20 Disember 2017, aku cuti hari ketiga. Biasalah pagi ngadap komputer.
Isteri ajak lipat kain yang menimbun tu...huhuhu...benda yang jarang aku
buat...jarang sesangat. Tapi ngenangkan isteri pun letih
dan aku pun cuti, bantu je la...apa da hal
kan....mana yang boleh dibuat..
kita buat la kan....
Sebenarnya banyak benda
dalam rumah, isteri aku je yang buat . Aku ni, masa 
isteri bersalin je yang banyak aku bantu. Berpuluh taun da pun. Masa 
pantang aku yang masak dan basuh kain. Masa dia dalam pantang dan takde tenaga tu.


kedai baru ni...kat cs
...boleh guna ke pinggan corak2 ni...
myvi baru...
myvi baru...belakang...


Sebanarnya semua anak aku masa baby kami yang urus sendiri. Aku tak
pernah hantar kampung dan sebagainya. Aku urus sendiri semua
anak2 aku masa baby. Akak ipar aku yg banyak bantu
terutama bab basuh uri. Semua
anak aku dia yang bersihkan,
aku cuma tanam je.
Azan anak aku pun biras aku yang
azankan...aku cuma azankan yang bungsu je.
Aku memanglah dapat banyak bantuan daripada ipar2 dan biras aku
masa anak anak aku masih kecil. Maklumlah kami tak punya kereta pun masa tu.
Banyak sangat kekurangan kami masa tu...sekarang pun masih banyak gak
yang kurang tapi lebih baik daripada dahulu, alhamdulillah......
Jadi hanya ALLAH SWT aje yang dapat membalas segala bantuan ipar2 dan biras2
aku tu...aku memang tak mampu nak balas pun sampai mati......




tak habis2 ngan gajet...
Hampir tengah hari
isteri kata kena pi pasar sebab
hampir sume benda da takde dalam peti ais atau
peti sejuk. Selesai sume...kami siap tuk pi pasaraya CS yang ada kat
depan rumah tu....
Tiba di CS terus jer masuk. Rupanya kami
da lama tak masuk CS ni. Ada kedai kedai yang da tutup.
Ada kedai baru yang wujud. Kedai pinggan mangkuk bercorak tu, rasanya
baru bukak. Dulu kedai tu takde pun. Kami juga singgah tengok
kete myvi baru yang di display kat situ. Kami tengok
je, nak beli mana ada wang. Kete murah
yang kami ada pun tak abis bayar lagi.....................






Masuk CS kami terus buat pembelian. 
Bukan kami pun tapi isteri aku je yang pi cari barang. Aku cuma
bagi duit dan sorong troly je. Beli buah, beli sayur, beli ikan dan
yang lain2, semua isteri aku yang buat. Aku manalah tau apa yang takde kat umah tu.
Sekarang ni berbelanja semua kena hati hati, beli yang perlu aje, yang
tak perlu tu rasanya tak payah lah. Sebab sekarang ni harga
barang keperluan nampak macam mahal je.
Bagaimana pun jika dibandingkan antara
CS dan dan Speed Mart rasanya ada barang barang
tertentu yang murah di speed mart, kena rajin survey la. Jadi ada 
barang yang aku beli di speed mart kerana lebih murah daripada CS.







Selesai beli barang keperluan
kami pi makan kat food court. Isteri aku pi
order yong tau foo. Minuman aku ialah kopi panas. Dia orang minum
air epal. Aku makan sikit aje sebab rasa macam kenyang. Selesai makan terus je
balik kumah.....

.....................................................................................

Malam pula selepas maghrib
aku hantar pula anak aku gi tution di nilai negeri sembilan.
Lepas hantar anak..... aku dan isteri pi ke tesco bandar puteri. Malas nak
balik kumah. Kalau balik nak keluar lagi. Masuk tesco sat dan beli beberapa benda
benda kecik je....





Lepas selesai beli barang kat tesco, bukan banyak pun barangnya..kecik kecik
je...aku ajak isteri aku pi minum kat food court sementara menunggu
masa anak aku tamat tution. Kami minum kopi raddik
dan makan goreng kentang je. Duk situ
hingga hampir jam 10.00 malam.






Selesai je minum kami pi ke nilai untuk amik anak daripada pusat tution tu.
Amik anak dan terus balik kumah. Tiba kumah da hampir jam
11.00 malam. Hermmm...habis satu babak
kehidupan untuk hari ni.





Moga segala yang kami lakukan hari ini menjadi amal kebaikan yang
berpahala dan segala perkara tidak baik moga ALLAH SWT
ampunkan semuanya...aamiinnn.......

SEKIAN


daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...