Tuesday, December 26, 2017

Rindu ngan kehijauan kampung...

Jumaat Malam, 25 Disember 2017, aku gerak balik kampung dengan famili.
Tak ramai pun..... aku, isteri aku dan dua orang anak aku je.
Anak aku yang pandu kenderaan sebab aku
tak pandai pandu kereta auto.

lebuhraya
rumah adik aku...
laluan depan rumah
tu lah rumah kami membesar...la ni abang aku yang duduk...


Sampai kampung lebih
kurang satu setengah pagi...gelap lagi.
Jalanraya jem sikit mungkin sebab orang ramai balik kampung
kerana isnin cuti krismas. Esok pagi lepas sarapan kami gi letakkan batu
nesan di pusara opah aku dan kakak aku yang meninggal masa
kecik. Adik aku yang ajak pi. Opah aku tu meninggal
masa aku tah di alam mana tah...lama sangat dah.

tanah wakaf...
tuk letakkan batu nesan...
tanaj wakaf...
tanah wakaf..
opah dan kakak aku...
bapak aku....
pusara adik emak aku dan isterinya...moga mereka menjadi ahli jannah..
da siap...


Begitu jugak dengan kakak
aku...dia meninggal ketika aku pun tah di alam mana
masa tu. Jadi kami gantikan batu nesan botol tu dengan batu nesan
yang betul betul batu punya. Moga kedua ibu bapa ku mendapat syafaat daripada
anak mereka yang meninggal pada masa kecil...insyaALLAH...

sawah atau bendang...
sawah atau bendang...
ban la ni....



adik aku tu...
sawah atau bendang...
sawah atau bendang...
anak2 aku...


 Tiba di tanah perkuburan terus kami korek lubang di pusara
tersebut untuk di bubuh batu nesan. Ketika kami di situ sempat kami sedekahkan
al fatihah dan doakan semua penghuni perkuburan tersebut terhindar
daripada siksaan kubur dan siksaan api neraka dan dimasukkan
ke dalam syurga bersama orang2 yang beriman...aamiinnn...

anak dan isteri...
aku dan isteri...
anak2, isteri dan adik aku...
sawah atau bendang...
sawah atau bendang...
sawah atau bendang...
sawah atau bendang...


Sewajarnya kita sering melawat tanah perkuburan 
supaya kita sering ingat kepada mati. Mati bila2 je. Hidup ini cuma 
sementara...semua akan kita tinggalkan dan takde satu pun yang akan 
dibawa melainkan amal kita je.... Sebenarnya ibubapa kita tau bila kita melawat
 pusara mereka...itu apa yang ustaz cakap.....

seri iskandar...
restoran rizqullah....
restoran rizqullah....
restoran rizqullah....
restoran rizqullah....
pi cari batang pancing dan pi sungai...
pi cari batang pancing dan pi sungai...


Selesai je urusan di tanah perkuburan, kami
terus je pi sawah, bukan sebab apa cuma suka suka je. Aku bukan
ada sawah pun...kalau ada pun tanah sawah yang sudah ditanam pokok kelapa sawit.
Cantik jugak sawah orang bila padi tengah menghijau. Bila padi masak nanti
tentu lagi cantek dengan warna keemasan pulak....kan....

pi cari batang pancing dan pi sungai...SUNGAI PERAK nii...luas...
pi cari batang pancing dan pi sungai...
pi cari batang pancing dan pi sungai...
pi cari batang pancing dan pi sungai...
pi cari batang pancing dan pi sungai...
pi cari batang pancing dan pi sungai...
pi cari batang pancing dan pi sungai...
pi cari batang pancing dan pi sungai...
pi cari batang pancing dan pi sungai...
pi cari batang pancing dan pi sungai...


Sempat la kami bersiar siar di sawah tu sambil
amik gambo dan selfie...tu je yang mampu kami buat. Aku bila balik
memang suka pi sawah ni...maklumlah dedulu pun aku pernah keje sawah masa
remaja dulu. Ingat lagi miangnya pokok2 padi bila dipotong dan dibanting. 
La ni padi da tak perlu dipotong dan dibanting tapi...
sume guna mesin2...mudah sangat...

bandar seri iskandar...
bandar seri iskandar...
bandar seri iskandar...
bandar seri iskandar...
bandar seri iskandar...
pekan parit...
pekan parit...
pekan parit...
pekan parit...


Selesai kat sawah kami balik umah.
Kemudian kami makan tengah hari di seri iskandar. Kami makan 
di restoran rizqullah yang dikatakan agak murah harga makanannya. Ramai
pelajar ipt yang makan kat situ. Di sini ada uni petronas, uitm, kolej profesional
 mara, ikbn dan lain2...Penuh kerusi meja ....jenuh cari tempat kosong.
Dikatakan restoran tu tutup pada jam 4.00 petang.

pekan parit...sunyi je pekan ni...
masjid pekan parit...
pekan parit...jambatan pi ke seberang sungai.....untuk pejalan kaki dan motosikal je...
pekan parit...
pekan parit...
pekan parit...
pekan parit...
pekan parit...
Petang tu pula kami pi cari buluh
tuk buat jorang kerana anak2 aku teringin sangat nak mancing
di ban sawah...tau tak apa ban sawah tu...malas nak gitau..google je la..
Sebelum cari buluh tu aku dan adik aku serta anak bungsu
aku pi ke sungai. Nak pi sungai tu kena melalui
tempat orang bela ayam, kambing
dan lembu kat tepi sungai tu...........................tuan tempat ternakan
tu takde..pi keje kut....

layang layang kanan...
layang layang kanan...
layang layang kanan...
layang layang kanan...
pancing di sawah...
pancing di sawah...
pancing di sawah...



 Turun sungai kat tepian jer...tengok air sungai..
Mungkin sejuk kut air sungai tu...tak berani nak mandi pun...tengok
air jer pun aku da seram ... sebab aku tak tau apa yg ada dalam air tu..mungkin buaya...mungkin hantu air...opst! huhuhu....dulu masa kecik pernah dengar
cite hantu air pelbagai versi...entah betul entahkan tidak....
Sempat jugak amik gambo di sungai tu.....sungai
tu memang tempat aku mandi dan berenang serta menyelam
masa kecik dulu tu....sekarang ni tak berani nak mandi pun kat situ....

pancing di sawah...
pancing di sawah...


Tak lama kemudian kami naik ke atas dan melalui reban ayam,
lembu dan kambing kat situ. Singgah sat kat situ tengok anak anak kambing
dengan ibu dia. Sempat jugak anak aku dan adik aku posing dengan
anak kambing kat situ...huhuhu...................
Kemudian kami pi cari buluh tuk buat joran. Tebang
buluh yang kecik tapi nampak macam besar je...huhuhu....Bila buluh da
dapat kami terus balik ke rumah. Malam tu kami dinner kat
restoran tomyam di bandar seri iskandar....anak
aku kata di situ sedap sebab ramai orang.
Kalau ramai pelanggan maknanya kedai tu punyai makanan yang sedap.

pancing di sawah...
pancing di sawah...


Ahad pagi aku dan anak aku pi pekan PARIT untuk beli
sarapan pagi. Jaraknya lebih kurang 6 batu...enam batu tu berapa
kilometer arrr...cari la sendiri...Tiba parit terus tuju tempat orang jual roti canai.
Pompuan je pun yang tebar roti canai tu....lupa pulak nak snap gambo.
Kat sini roti telur sekeping 1.70rm je. Selesai beli roti canai
terus aku pi tepi sungai kat parit. tu.Snap dua tiga  gambo. 

pancing di sawah...
pancing di sawah...
pancing di sawah...


Kemudian kami rakam gambo jugak di sungai
pekan parit tu...Selesai je rakam gambo kami balik umah. Tiba
umah tengok isteri aku sedang petik rambutan. Kemudian kami sarapan.
Lepas sarapan anak aku pasang mata kail untuk pi mancing.
Anak aku memang teruja sangat nak mancing kat
sawah tu...bukan sawah tapi dalam
 ban sawah tu....

pancing di sawah...
pancing di sawah...adik aku...
pancing di sawah...


Siap je kami pun pi berjalan ke sawah untuk mancing. Lalu ikut
rumah jiran...dia sedang petik rambutan...dia bagi rambutan kuning kat
kami sikit...alhamdulillah...rezeki tu.... Tiba je di ban kami mula mancing. Aku 
dapat ikan puyu sekor...Pacat pun aku dapat kat sini dua ekor...kenyang ia 
makan darah aku kat kaki tu.... rezeki dia kan... Nasib aku malang
 pulak kat sini...aku jatuh kat ban tu dan kaki terseliuh. 
Sampai la ni belum sembuh...
Masa kena tu tak terasa sakit pun......

nak hujan...
hujan
hujan...

Sebab lama tunggu sini ikan tak
rajin makan umpan, kami pun gerak ke tanah sawah
kelapa sawit kami nun di sana tu. Kami lintas je batas sawah tu
untuk tiba di sana. Akhirnya tiba jugak dan kami mula mancing di ban tu.
Tak lama kemudian adik aku dapat ikan haruan..kecik je pun..
Aku cuba tanggalkan mata kailnya tapi ia jauh
dalam mulut...amik keputusan potong jer tali tu...ganti dengan mata kail
lain. Aku ganti dengan mata kail yang lain. Selesai ikat mata kail, aku 
kenakan umpan cacing...payah jugak nak cucuk
cacing tu ke mata kail....cucuk kepala..
ekornya bergerak... tertanggal...cucuk ekor... kepala pulak yang
tarik badan... tertanggal...pelik aku ...rasanya cacing ni tiada ekor kut...dua
dua kepala gamaknya....tapi cacing tu silap...dari kecik aku tak pernah kalah
dan gagal bila pasang umpan cacing ke mata kail...huhuhu....

Agak lama kami kat ban tu...tak dapat ikan lagi melainkan
dua ekor tu je...jadi kami amik keputusan balik saja. Tiba di rumah
rehat sebentar. Petang tu hujan mencurah dengan lebat sesangat. Malam tu kami makan
di kedai tom yam di bota kanan. Selesai je.... kami pun balik. Pagi esok kami akan
balik bangi.

durian abang aku yg bagi....
alhamdulillah...rezeki....



Pagi tu lepas sarapan aku dan anak aku serta adik aku pi
tengok tanah pokok getah kami dekat bandar seri iskandar tu...tanah tu
memang dah nama aku dan adik aku serta absng...tak luas pun tapi cukuplah
 untuk bina empat buah rumah di atas tanah aku tu....Kami ke sana untuk tengok 
tanah tu. Dia orang kata ada orang curi potong getah di situ tiap hari...
Tiba di sana memang ada tanda getah di toreh...tapi hari ni tak nampak pun...
mungkin sebab semalam hujan lebat kut....jadi si penoreh tak turun...
Adik aku kata orang asing yang toreh getah tu.....secara
tak sah...curi la maknanya...huhuhu...Pelik lah zaman la ni...manusia memang
tak takut dosa gamaknya.....nanti bila mati tentu payah
nak mintak halalkan.........tah laaaa.......sempat
tinjau tanah berkenaan....aku nampak tiga atau empat batang pokok
mangga kat tepi jalan tanah tersebut...mungkin almarhum
bapak aku tanam dulu kut.........Tanah berkenaan
dibahagi dua oleh jalanraya menuju
pekan parit dari seri iskandar..................Masing2 kami dapat kurang
sikit satu ekar.....ok la tuuu...harta bukan bawak mati pun...kannn................


5 km dari Bandar Seri Iskandar...
lebih kurang 3 ekar dibahagi 3 orang..
sorang ada lebih kurang satu ekar...rasanya boleh di isi dengan 3 buah rumah kut...




Selesai je kami pun balik umah...Tiba umah kelihatan isteri 
dan anak aku kait rambutan adik aku. Masukkan dalam plastik tuk bawak 
ke bangi. Itu je rezeki kami yang ada. Abang aku bagi beberapa biji buah durian. Aku
tak berani beli durian di gerai2 kat seri iskandar tu.. gerai memang  banyak pun....
mesti mahal punya..... sebab aku tengok ada timbang atas meja gerai2 tu...
mesti harga timbang...aku taknak bila da timbang 2 biji harga 60rm..
huhuhu...malas nak makan durian kat kampung aku sendiri
 yang mahal  macam tu....macam harga rumah...huhuhu...

hampir pekan gopeng...
plus...
plus...


Selesai berkemas kami pun bergerak ke Bangi dalam pukul 11.00 pagi....
Moga jalinan silatur rahim antara aku dan sedara aku terus
berkekalan....buka sebab harta tapi sebab semata mata kerana
sedara dan sedara seAGAMA...

SEKIAN...

DAUD.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

LAMA SANGAT tak buat catatan

Diari DAUD : july 2024 Dah agak lama aku tak buat catatan kat blog ni. Tarikh akhir aku tulis pada 29 April 2024 yang lalu. Jadi hari ni aku...