Monday, December 18, 2017

Hari Pertama Cuti 2 Minggu.

Hari ini, ISNIN, 18 Disember 2017, merupakan hari pertama aku cuti selama dua
 minggu. 70 hari dah carry forward...nampaknya tahun depan aku kena urus
 betul cuti aku  supaya takde yg burn...huhuhu..eh! adakah
lagi aku taun depan...macam rasa nak option je...hahaha...opst!
Waktu pagi duk umah je. Bukak internet...semak FB...semak UKM Tube.
Tetiba je elektrik putus. Lama jugak...bosan pulak.
Ajak isteri pi keluar. Dia pun memang
nak kuar sebab nak pi
kedai jahit.

bangunan sebelah mesa mall...belum siap...besar jugak projek kat sini... 
bangunan mesa mall...kami masuk dari belakang...


pintu masuk dari belakang...


 Kami bersiap dan terus
kuar bersama dengan anak bungsu. Seketika 
sebelum kuar letrik ada kembali. Kami terus kuar dan masuk kete.
Kami terus pi ke kedai jahit kat seri putra, urusan isteri aku. Itupun dah jam 
11.00 pagi. Kemudian aku ajak isteri aku
 pi ke MESA MALL di NILAI negeri sembilan. Akhir2 ni aku galak pi ke
luar negeri SELANGOR iaitu pi NEGERI SEMBILAN...huhuhu...

posing sat...
posing...
tingkat bawah


Tiba di MESA MALL NILAI, kami terus masuk. Saja je jenjalan dalam MALL tersebut.
Ini kali kedua aku datang sini. Tak banyak berubah masih lagi banyak ruang2
kosong dalam mall berkenaan. Mall ni terletak dalam kawasan rumah
golongan elit di NILAI ni. Sini ada Nilai International
University, ada hospital pakar swasta,
ada international school , ada pusat bowling dan sebagainya. 
Memang tempat elit pon.

kedai gajet pon ada...
banyak gak booth2 jualan kat sini...
butik butik pun banyak..


Kami saja je masuk dan tinjau apa
yang ada. Mall ni boleh dikatakan semua ada.
Pasaraya ada, farmasi ada, DIY ada, kedai kek ada, butik ada,
starbuck ada, gerai2 jualan makanan ada, tempat main kanak2 ada...kedai kasut
jenama ada........yang takde
food court macam kat tesco tu....mungkin manusia elit ni tak suka food court kot yang
bising bising tu kut..........Mungkin tempat ni gak menjadi port
international students yang ramai di sini kut sebab
sini banyak kolej2 swasta....NILAI ni
memang tempat kolej2 termasuk kolej swasta....

posing...
posing...
tempat makan...nampak tu set untuk 4 orang...lebih kurang 60rm...
lorong...
posing


 Kami jalan je dari pintu masuk terus je masuk dalam. Jalan je sambil tinjau tinjau
apa yang ada dalam mall tu. Jalan dari hujung ke hujung. Mall ni
tak besar mana pun. Kalau jalan lelaju setengah jam je da
boleh cover semua.

posing lagi...
rehat..
butik gak tu...
kedai pet...
tak mampu nak beli...harga lebih kurang 3K...


Tingkat bawah paling hujung ialah kedai buku. Kami tak masuk pon. Tinjau dari
luar je. Depan kedai buku tu kalau tak silap kedai farmasi.
Kemudian kami naik tingkat atas. Tingkat
atas rasanya banyak kedai baju atau
butik je rasanya.....




sini pun ada bangkok street tak perlu pi siam pon...
banyak lagi ruang ruang kosong....


Tinjau lagi tingkat atas tu. Ada tempat permainan kanak kanak. Ada jugak kedai
DIY. Agak besar jugak DIY kat sini tapi kami tak masuk pon.
Tingkat atas ni jugak kalau tak silap ada kedai perabot
dan kedai bunga.



DIY
turun kembali ke tingkat bawah...
abaikan yang pakai suar pendek tu...


 Dari tingkat 2 cadang nak naik tingkat 3 tapi memandangkan tingkat berkenaan
masih lagi kosong takda pape maka kami terus je turun ke
bawah. Sampai ke bawah kami terus tinjau lagi
jalan yang kami masuk mula mula tadi.



belum buka lagi pun...
lorong luar...ada gerai2 makan boleh makan sambil santai...


Kami masuk jalan tadi dan perhatikan keliling. Terdapat kedai makan yang menyajikan
menu yang khusus. Nampak macam makanan siam je. Tapi mungkin ada
menu lain kut....bukan semua orang boleh makan
sejenis je. Manusia perlu jugak banyak
pilihan......
Sempat masuk kedai haiwan.
Kami tengok kucing kucing dalam cermin. Cantik cantik je
kucing kucing tu....tapi ........bila tengok tanda harga.....fullamakkkkk.....huhuhu......
harganya daripada lebih kurang 2 ribu RM hingga lebih 3 ribu RM...huhuhu.....
sape la yang bertuah dapat beli kucing tu.........


 Kami cuba cari tempat untuk makan kat situ seperti macam kat tesco tu...tapi.....
tak jumpa lokasi macam tu....memang takde pun kat sini...jadi kami ambil
 keputusan untuk pi ke food court kat tesco nilai..Keluar MESA 
MALL je kami terus pi tesco..........


mee bandung...
nasi goreng paprik...
makan nasi ayam...


Masuk tesco dan terus tujui food court kat situ. Aku bagi duit kat isteri aku dan dia
terus je order makanan kat kaunter. Aku makan mee bandung...isteri aku
makan nasik goreng paprik dan anak bungsu aku makan
nasi ayam....hermmm...hari ni dia lapar
kut...tak pilih meet ball....nampaknya dia kembali jadi
bangsa melayu....yang bergantung kepada nasi sebagai makanan ruji...huhuhu...
Kami minum air nenas je......


ni barang aku beli sambil derma...


Sedang kami makan...datang seorang budak melayu....kot..... dalam lingkungan 
sekolah rendah  kut... datang kepada kami jual kerepek ubi pedas. Tanya
 kat dia berapa harga...dia kata rm10 ringgit je. Sian tengok
 budak umur macam ni terpaksa cari rezeki. Muka
suram je...bukan senang nak approach
pelanggan...tentu dalam hati dia
risau dan sebagainya...tu yang muka macam
suram je tu...wajah seribu makna....sian beb.........
Sedangkan anak bungsu
aku sekolah rendah masih belum
pandai cari rezeki. Tu yang sebabkan aku
rasa kesian dan membuatkan aku membeli jualannya. Moga satu hari
nanti dia jadi seorang usahawan yang berjaya...soleh dan beriman dan tak lokek
membantu insan lain serta sentiasa saja mengelurkan zakat perniagaan atau
zakat pendapatannya......aamiinnnn...insyaALLAH...

pilih baju sekolah..



Selesai je makan aku terfikir nak beli pakaian sekolah anak aku. Jadi aku ajak isteri
aku masuk tesco dan beli baju serta seluar sekolah....dan kasut. Sekarang ni 
pakaian sekolah tak dijual secara sepasang tapi dijual secara 
satu satu. Maksudnya seluar sehelai sehelai dan baju 
sehelai sehelai...masa dedulu dijual secara 
sepasang yang siap dengan 
baju dan seluar.
Harga pun dah mahal sekarang ni.
 Sehelai seluar harganya lebih 40rm dan sehelai baju lebih
 kurang 30rm...boleh tahan gak mahalnya pakaian sekolah la ni. Kasut 
sepasang pun lebih 30rm......huhuhu...
Macam mana lah keluarga yang kais pagi makan pagi... kais petang makan petang ...
kais malam, makan malam........dan kalau tak kais, tak makan....haihhhh......
Ramai ke yang fikir kesian macam tu...? Adakah orang BERADA fikir
macam tu...atau fikir hal sendiri je....adakah orang politik 
fikir macam tu...atau fikir nak menang PRU
je dan tambah kekayaan lagi....ooopst!



Selesai je membeli di tesco...terus keluar....belum sempat masuk kete datang
pulak orang jual kitab kitab ucap salam...aku jawab salam dan salam
tangan dia. Jumpa dan bersalaman sesama muslim akan 
menghapuskan dosa kita...Rupa macam mamak..
cakap pun telo mamak
tapi fasih bahasa melayu. Dia hulurkan kitab,
aku tengok macam muqaddam je. Dia kata derma berapa je.
Aku kata kat rumah aku banyak benda tu sebab isteri aku ajar budak budak
mengaji. Dia faham. Dia senyum dan kata derma je berapa berapa pun.
Jadi aku aku ambil wang dalam dompet dan
beri kat dia...harap hati aku ikhlas la....kitab tu aku pulangkan
kembali sebab kat umah aku memang banyak dah...nanti da lelama susah
nak dilupuskan nanti....huhuhu....Kemudian kami masuk kete dan terus
balik. Tiba di rumah da lebih jam 2.00 petang...huhuhu...selesai
satu babak kehidupan untuk hari ni......
Moga segala yang dilakukan kami hari ini, ALLAH SWT kira sebagai amalan baik,
mana mana perkara yang berdosa hari ni moga2 ALLAH SWT 
ampunkan semuanya....insyaALLAH....

SEKIAN

DAUD.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...