Monday, April 1, 2019

#Klinik Kesihatan Bandar Seri Putra

Diari Daud - Hari ni Selasa, 2 April 2019...Aku pi bawa isteri ke Klinik Kesihatan Bandar Seri Putra. Pepagi lagi kami da kuar rumah, dalam jam 7.00 pagi. Isteri aku ada
temujanji dengan KKBSP tu untuk amik darah. Tarikh tu
diberi oleh doktor masa pertemuan yang
lalu, masa pertama kali kami
dapatkan rawatan kat klinik kerajaan ni setelah aku mula bersara 1 mac lalu.

klinik kesihatan bandar seri putra, masa ni jam 7.20 pagi kut...
  Kami tiba di klinik tu dalam jam 7.20 pagi...aku tengok da ada orang yang
tunggu depan pintu klinik yang belum bukak pintu
lagi tu...Oh! macam ni rupanya nak dapatkan rawatan
kat pusat kesihatan kerajaan. Aku tak pernah tau pun sebab aku
dapatkan rawatan di klinik panel ukm sepanjang aku bertugas dengan ukm selama
35 tahun....tiga puluh lima tahun...!

Selesai parking isteri aku pun turut beratur sama bersama orang orang yang lain. Masing2 memang sabar aje. Isteri aku kelihatan bersembang dengan orang yang berada
depan dia. Kelihatan jugak banyak kete yang masuk yang merupakan
kete staf dan orang ramai yang nak dapatkan rawatan kat
klinik kesihatan tu..Staf klinik tu pun beransur
ansur masuk ke klinik melalui
pintu lain...mungkin pintu untuk staf kut...

pintu belum bukan lagi masa ni..dah siap beratur...isteri aku pun beratur sama
parking waktu awal pagi..
Tak lama kemudian pintu utama dibuka
dalam jam mungkin 7.40 atau 7.45 pagi...aku tak pasti yang tu...
Semua yang menunggu tadi terus aje masuk mengikut barisan. Isteri aku letakkan
kad rawatan di kotak di kaunter pendaftaran. Bila nama dipanggil staf tengok kad tersebut dan beri nombor giliran dan suruh tunggu di bilik 13. Bilik 13 ialah bilik
pengambilan darah.

Klinik tersebut beroperasi sebelum jam 8.00 pagi
rasanya dengan dimulai oleh kaunter pendaftaran. Ini kali kedua aku masuk
klinik kerajaan ni...baru aku tau keadaan sebenarnya setelah 35 tahun berurusan dengan klinik panel ukm aje...hahaha...Tak lama kemudian nombor giliran dipanggil..
Isteri aku terus masuk...nombor dia yang pertama dipanggil.
Tak lama kemudian dia keluar dengan sampel
darah ditangan...dalam bekas plastik yang dikhaskan untuk spesimen darah.

selfie sat...belakang tu sedang beratur...
masa ni pintu klinik dibuka...
mula masuk ke dalam....
Staf minta dia bawa spesimen tu ke bilik 16 berhampiran farmasi untuk serahkan
kepada staf di sana. Kaunter bilik 16 tu belum buka lagi..tunggu aje la kat situ. Dalam jam 8.00 pagi lebih kut...kaunter dibuka. Isteri aku tekan mesin amik nombor giliran
tu dan staple kan kat plastik bekas spesimen darah tu
serta letakkan dalam bakul yang dah
disediakan. Staf yang ada
kat situ kata sekarang dah boleh balik...maka kami
pun gerak keluar daripada klinik tu untuk balik. Ah! baru aku tau prosedur untuk
berurusan dengan klinik kerajaan ni setelah aku pencen ... hahaha...apa boleh buat laa..

bilik 13...amik spesimen darah...aku terpaksa gelapkan sebab zon ni dilarang rakam video dan amik gambar...
dalam bulatan tu  isteri aku...SORANG aje isteri aku...hahaha...opst!
parking memang penuh...ni masa nak balik...
Akhirnya apa yang boleh aku tulis kat sini...sukar jugak bertugas di klinik kerajaan ni...kena sabar banyak2 kut...Awal pagi dah bukak kedai...hahaha...pelanggan pun
awal pagi dah tunggu kat pintu kedai yang masih belum bukak...
Awal pagi jugak staf kena bertugas terutama
di kaunter...tak tau aku masa bila dia orang nak sarapan, sarapan kat rumah kut....
Apa apa pun aku cuma boleh ucapkan selamat bertugas dan moga sentiasa diberkati Allah SWT pada staf kilinik tu...aku tak tau macam mana pula kat klinik kerajaan yang
lain2 tu..adakah sama macam kat BSP ni....

Sebelum aku tutup tulisan ni, ingin aku doakan moga kita sentiasa diampunkan oleh Allah swt atas segala dosa kita hingga akhir hayat dan jangan lupakan untuk doa
supaya ibubapa kita dan ibubapa mertua kita akan
dihindarkan oleh ALLAH SWT daripada
siksaan kubur dan siksaan neraka serta dimasukkan ke dalam
syurga yang kekal bersama para rasul, para nabi, orang yang soleh dan solehah....

~~~  SEKIAN  ~~~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...