Tuesday, April 16, 2019

#tasikujananilaiimpian

Diari Daud - Hari ni Rabu, 17 April 2019...aku pi ke #tasikujananilaiimpian untuk peluhkan badan sat. Jam 6.30 lebih kurang aku dah gerak ke sana. Tiba di sana
dalam 15 minit sebelum jam 7.00 pagi. Aku tengok dah ada
orang berjalan kat trek tu. Yang dua orang tu
memang biasa aku lihat kat situ
dan yang lain tu aku
tak kenal pun. Pagi ni tak ramai yang
dah sampai awal, kurang daripada 5 orang rasanya.....
Aku mulakan berjalan lebih kurang jam 6.50 pagi kut, tak pasti....Oooopst! terlupa
pakai cap pulak...malas nak ambik kat kete tu...sebab dah mula berjalan baru ingat...apa boleh buat laaa......Setelah
aku selesai berjalan satu pusingan maka aku pun terjumpa dengan rakan pesara aku yang aku jumpa minggu lepas. Tak lama lepas tu kami berjalan sesama
la sampai aku cukup 5 pusingan lebih kurang sejam....
Macam macam la sembang kami masa
sama sama berjalan tu...

sebelum jam 7.00 pagi
lampu pun masih menyala
selfie pagi...hahaha...
mentari masih belum timbul..
  Dalam perbualan tu dapat la aku tau dia ni ada join kelab
kayuhan basikal. Merata rata dia pi ikut grup tu hingga ke indon katanya. Aktif
dia ni...Kat sini merata rata dia orang berbasikal sampai putrajaya dan sebagainya. Dia pernah kemalangan masa berbasikal di lebihraya lekas...lama jugak la dia duduk kat sepital tu...patah sana sini kena langgar.
Dia tu memang sihat umur dah lebih 60 tahun masih kuat, masa berjalan tu kalau nak ikutkan memang aku tak mampu nak berjalan saing dengan dia tu...laju dia, 
memang tak terikut...laju dia...aku ikut dia pun da termengah mengah...
Agaknya orang aktif basikal ni memang stamina
dia kuat kut...hahaha..

isyhhhhhh...selfie lagiii.....
cantik cahaya mentari di kaki langit tu...
bersama dengan pesara seperti aku, Tuan Haji Ahmad Badriz......
Bila aku tanya bila dia pi mekah dia kata tahun 1990 an
masa tu  Naib Canselor UKM datuk Salleh Yasin...whaaa...da lama tu..
lebih 20 tahun tu....
Masa dia pegi tu tambang pi mekah baru 6K lebih je...la ni da naik 10K. Banyak la
lagi cite2 lain yang kami ceritakan sepanjang berjalan sama sama tu...daripada cite2 kecik sampai la cite2 besar2 tapi bukan cite2 politik la...Aku ku memang jarang sembang
bab politik ni secara terbuka.....biarlah ia jadi rahsia memasing kan....

Setelah aku habis berjalan sempat la aku selfie dengan dia tu....Lepas selfie terus aku balik...Rasanya itu aje yang nak aku tulis hari ni...dah takde idea dah....Cuma
bagi sesapa yang nak beraktiviti kat tasik ni, eloklah datang ke sini
sebab rasanya macam selesa aje. Parking lah tempat parking
yang kita boleh nampak kete kita tu.....bukan
apa, cuma peringatan untuk kita
...kan...kan......

bersama tuan haji ahmad badriz...kali kedua bersua dia kat tasik ni....
masa nak balik ni....masih ada yang masih beraktiviti..
nak balik pun selfie gak...hahaha...
ni masa nak balik sempat rakam....
Aku punya applikasi data berjalan kat hp aku bermasalah
pulak hari ni...Ia sempat mencatat masa hampir tamat sesi berpeluh aku tu. Ia tak
catatkan sehingga aku benar2 selesai berjalan...Ia terhenti sendiri, aku pun tak tau kenapa..
apa boleh buat laaaaaaa........
Mungkin sebab mendung ke...sepanjang aku berjalan hingga tamat tu, memang mendung pun...tak nampak cahaya matahari keluar pun...biasanya 7.20 pagi dah panas dah....
Apa apa pun yang penting aku dah berjalan lebih kurang
sejam lebih pagi ni...Seminggu kalau datang 3 hari maka cukuplah kut berjalan selama 3 jam setengah rasanya. Untuk yang berjalan kalau berjoging sekurang kurangnya
2 jam setengah seminggu...itu doktor yang kata...aku ikut aje apa
yang doktor cakap.......hahahaha....

nak balik dah...
nak balik...
cukuplah sejam hari ni...
gerak balik....
Sebelum aku tutup tulisan ni aku berdoa
agar kita semua akan diampunkan oleh ALLAH SWT akan segala
dosa kita semua hingga ke akhir hayat kita semua dan jangan lupa doakan setiap
lepas solat supaya ALLAH SWT luaskan kubur kedua ibubapa kita dan ibubapa mentua kita semua dan dihindarkan mereka semua daripada siksaan kubur siksaan akhirat
dan juga siksaan api neraka serta dimasukkan mereka semua
ke dalam syurga yang kekal abadi...aamiinnnn..

~~~~~~ SEKIAN ~~~~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...