Tuesday, April 30, 2019

Peluhkan badan kembali lagi....

Diari Daud - Ah! dah seminggu aku tak peluhkan badan, dah lari jadual aku...Hari ni Rabu, 1 Mei 2019 aku mula kembali panaskan badan di tasik ujana nilai impian nilai
negeri sembilan tu. Awal pagi aku dah pi maklumlah tengah
semangat sebab lama tak pi sana tu..Gerak dari
rumah jam 6.30 pagi...sampai kat situ
iaitu tasik tu jam lebih kurang
6.40 pagi kut..

awal pagi ni, belum lagi jam 7.00 pagi
selfie dulu...
kat tepi tasik tu pemancing....ramai yg mancing, lebih kurang 10 orang kut...
cantek cahaya pagi...
 Sebaik sampai kat
tasik tu aku tengok dah ada yang
mendahului aku...lebih kurang 5 buah kete dah ada
kat parking kete tu. Lepas park kete aku pun kuar kete dan tangkap
beberapa foto yang menunjukkan aku da ada di tasik tu awal pagi lagi...ewahhh...ekekeke...opst! Tapi tu la dah ada orang yang ramai kat situ...cuti la katakan.

Aku tengok ramai jugak kaki pancing kat tepi tasik tu dan kalau tak silap mungkin dalam sepuluh orang kut...nampak bayang aje sebab hari masih gelap dan lampu
tepi tasik tu pun belum lagi terpadam. Yang gunakan trek tak ramai
pun yang ramai orang yang mancing tu...Pelik gak aku
nape dia orang mancing sedangkan
setiap 100 langkah ada
signboard yang melarang memancing dan menangkap ikan kat situ...dia orang tak pandai baca ke...Tapi tu la bila hari makin terang, tengok muko pemancing yang beberapa
orang masih lagi ada kat situ...nampak muko...macam tiada pun yang muka
melayu aku nampak...makna nya dia orang ni bukan orang tempatan
atau mungkin kaum lain atau mungkin bukan
warga sini kut...macam bukan warga
mesia aje...muko oghang
luor rasenye...

cahaya subuh...
cantek...
mula berjalan...
saja je....
Kunjungan ke tasik tu bertambah ramai bila
hari makin cerah...mungkin sebab cuti hari pekerja ramai la yang
 datang ke tasik tu..Aku sebenarnya tak berapa sedar pun hari ni cuti sebab
aku dah pencen...ewahhhh...ekekeke...opst! Selamat bercuti la pada mereka yang masih bekeje tu eaaa..hahaha...opst!

Sebelum jam tujuh pagi aku dah
mula berjalan...berjalan aje pun, nak joging tak larat sebab umur da banyak...bukan tua...ekeke...opst! Sempat la juga aku amik gambor mase berjalan tu...Aku
bercadang untuk berjalan 5 kali pusingan..macam biasala tu..
itupun makan masa lebih kurang sejam lebih kut...Doktor
dah kata kalau berjalan kena buat 3 jam setengah
setiap minggu sekurang kurangnya...tapi kalau joging sekurang2nya 2 setengah jam seminggu....aku dah tak mampu nak joging punnn..

bulan sabit pun masih ada kat langit tu...
ramai gak yg datang sini...
kat bukit tu bukan kabus tapi ASAP kilang...sihat ke kita kat sini, sampai ke asap tu ke tasik ni...??
cantek langit tu bila cahaya matahari nak muncul...
Aku memang biasa buat lebih
kurang 3 jam setengah setiap minggu...itu aje
pun yang aku mampu...doktor kata perlu peluhkan badan untuk
buang kembali kalori yang kita dah amik setiap hari tu...kalau tak ia akan
terus menginap dalam badan kita sebagai pakcik lemak dan makcik lemak atau jugak uncle kolestrol...tambah pulak kita yang dah banyak usia ni tentu mudah kumpul
penghuni penghuni macam tu.....kan...kan....
Bila semua tu da ada dalam badan ia akan menjadikan tubuh kita dihuni oleh penyakit atau akan menyebabkan penyakit yang dah ada dalam badan kita bertambah
teruk....jadi hati hati lah.......
Tapi tu la...ajal tak kira mudo ko, tuo ko, sihat ko, sakit ko, kato ko, miskin ko...kalau dah sampai maso yo datang la malaikat maut tu.....ekekeke...opst!

matahari da mula meninggi....tapi ramai yang ada kat sini
dah muncul cahaya matahari...
lebih kurang masa macam ni cahaya matahari dah nampak...
konkrit..kehijauan...air dan bukit bukau...kombinasi yg mententeramkan...
Setelah aku selesaikan berjalan selama sejam lebih
dan berjaya berjalan 5 kali pusing keliling tasik tu maka aku berhenti dan
tangkap beberapa foto sekitar tasik tu...Ramai betul orang hari ni, memang...sebabnya hari ni hari cuti jadi ramai datang ke sini untuk beriadah...Semua bangsa ada semua usia
ada...kanak2 pun ramai datang...Rasanya aku dah habis idea untuk ditulis..

cantek kombinasi hijau, berkilau, langit dan cahaya...
aku nak balik dah masa ni...
masih ramai orang....
selesai aku berjalan...
Aku sarankan sesape yang nak beriadah tu...kat tasik nilai ni memang selesa, trek pun panjang, air tasik pun tak busuk, tak sesak sangat, pandangan luas
dan pelbagai lagi lagi tak dapat aku nak catatkan di sini..
pi je la sendiri dan rasai sendiri.......
Kalau nak selesa datang awal pagi macam aku sejuk sikit sebab matahari
mula memancar jam 7.20 pagi lebih kurang...Rasanya lokasi
ni agak selamat sebab sentiasa ada pengawal kat
pos pengawal tu...cuma tandas kat pos
tu macam tak boleh guna aje...tak tau kenape, kalau tiba2 nak masuk tandas, payah tu.........Rasanya kalau bawak kete parking la berhampiran trek ... jangan
parking kat jalanraya sebelah semak tu, sebab kalau pape kita tak
nampak kete kita tu....Tuan Haji Ahmad Badriz kata
ada kes orang khianat kete parking 
sebelah jalanraya yang penuh semak tu........
Kalau pi waktu petang pun ok kut tapi aku tak pernah pi waktu petang...Sabtu dan Ahad mungkin ramai pengunjung kut...aku jarang sangat pi pada hari sabtu dan ahad
tu......Ok la kut..itu aje yang mampu aku tulis.....bye...

nak balik dahhh...
nak balik dah....
selesai berjalan 6Km lebih kurang sejam
rekod yang lalu....seminggu tak datang sini...
masa balik...
Sebelum aku tutup tulisan ni ingin aku doakan moga kita semua akan diampunkan oleh ALLAH SWT atas segala dosa kita hingga ke akhir hayat kita...dan janganlupa
setiap lepas solat doakan moga kedua ibubapa kita dan
kedua ibubapa mertua kita akan diluaskan oleh
ALLAH SWT kubur mereka serta
dihindarkan mereka
semua daripada siksaan kubur, siksaan akhirat
dan juga siksaan api neraka serta dimasukkan mereka semua
ke dalam syurga bersama para rasul, para nabi, orang yang soleh dan solehah..aamiinnn..

~~~~~~~     SEKIAN     ~~~~~~

daud.montak.zakaria

2 comments:

  1. Bang, saya pusing 10 kali jalan depan rumah kat kg dalam masa sejam, jalan sederhana laju. Peluh pun malas nak keluar. Kulit lembab2 je. Kok berlari memang mencurah peluh tapi semput kok berlari sebab jantung dah bermasalah. Tabik dengan kawan saya, umo dah 60 lebih tapi mampu jogging selalu kat Bukit Gasing, PJ. Lepas tu dia pergi gym angkat besi lak. Badan ketul2 macam orang muda.

    ReplyDelete
  2. ok la tu ...asalkan boleh buat 3 jam setengah setiap minggu...kalau joging 2 jam setengah setiap minggu...sekurang kurangnya..kalau lebih lagi baik......Kalau mampu buat gym silakan...lagi bagus...

    ReplyDelete

LAMA SANGAT tak buat catatan

Diari DAUD : july 2024 Dah agak lama aku tak buat catatan kat blog ni. Tarikh akhir aku tulis pada 29 April 2024 yang lalu. Jadi hari ni aku...