Saturday, January 5, 2019

Aktiviti rutin waktu pagi..serta program petang..

Hari ni Sabtu, 5 Januari 2019, perkara rutin waktu pagi ialah pi peluhkan diri di tasek ukm pagi ni untuk sejam yang kedua dalam seminggu. Sejam yang pertama dah dibuat Isnin
lalu. Aku pi sorang aje ke ukm. Isteri aku ada senamrobik
dan anak bungsu aku main bola pepagi di 
padang kat taman tu...bersama
 rakan2nya...

salah satu sudut di tasek ukm tu...
salah satu sudut di tasek ukm tu...
salah satu sudut di tasek ukm tu...
salah satu sudut di tasek ukm tu...
Sebaik tiba aje kat tasek tu..maka mulalah aku berjalan, mula mula pelan pelan la sebab baru mula tak boleh nak terus speed. Bila da agak lima atau 10 minit baru la
aku berjalan laju sikit...sikit aje pun...hahaha...Masa aku berjalan tu
ada beberapa orang yang sedang berjoging dan berjalan.
Dua orang lelaki tu aku sempat tengok sekejap
aje dan lepas tu da takde dah...mungkin dia orang datang awal pagi kut dan bila da cukup time dia orang blah la....
Semasa berjalan tu aku tengok ada bekas makanan polistren dalam plastik yang ditinggalkan di satu tempat tu...Pelik aku nape tak buang ke dalam tong sampah...bukan jauh pun tong sampah tu...dekat aje...kenapa sikap dia orang macam tu
...jadilah generasi yang bersikap pembersih....
pelik sangat aku... bukan susah pun nak jadi pembersih, cuma amalkan
sikap baik yang disukai oleh manusia umum...manusia umum memang suka kepada sikap yang baik...cuma sedikit aje peratusnya dikalangan manusia yang bersikap tidak
baik....payah ke nak jadi baik....pelik....opst!

habis aktiviti selfie..
salah satu sudut di tasek ukm tu...
salah satu sudut di tasek ukm tu...
salah satu sudut di tasek ukm tu...
   Ada sorang pompuan tu aku pernah lihat sebelum ni, dia pun awal datang daripada aku
       dan dia aku tengok joging dan tak pasti berapa lama. Lepas tu aku tengok dia
buat aktiviti panaskan badan di satu lokasi tepi trek tu. Rasanya
dia pun datang dari luar ukm kut...
Aku terus jugak berjalan hingga cukup masa sejam...memang
aku tak berenti pun hingga sejam. Aku amik masa hampir 10 minit untuk
complete kan satu pusingan keliling tasek tu. Aku tak pasti mungkin jarak trek tersebut
1.5 kilometer kut...tak pasti aku...
Pagi ni aku buat perjalanan penuh trek keliling tasek kejuruteraan.
Semalam tak hujan jadi tak banyak lopak air kat trek tu dan ada yg da kering tapi ada dua atau tiga lokasi masih lagi ada lopak air sedikit.....Kalau hari hujan ada satu lokasi tu memang becak jadi aku akan buat aktiviti berjalan ulang alik tu separuh 
tasek aje hingga selesai sejam...

salah satu sudut di tasek ukm tu...
salah satu sudut di tasek ukm tu...
salah satu sudut di tasek ukm tu...
salah satu sudut di tasek ukm tu... caption
Tak berapa lama kemudian aku tengok ada dua orang pompuan dan kemudian datang lagi dua orang pompuan yang sama sama beraktiviti di situ. Mereka buat sekali pusingan
aje dan selepas tu mereka buat aktiviti panaskan badan di lokasi gerakan
di tepi trek tu.
Aku juga sempat tengok beberapa pekerja yang sedang
bersihkan tepi tasek tu termasuk dua orang pekerja pompuan yang mungkin
dalam lingkungan 40-an kut...kut la...aku tak perati sangat pun. Aku tengok sambil aku berjalan aje. Aku sempat jugak tanya pekerja lelaki kat situ, soalan aku 'Sabtu
pun keje ke....? Dia orang jawab keje sampai tengah hari aje...
Ooooo....gitu....baru tau....
Hari ni aku bukan setakat jumpa bangau dan burung antarabangsa
tapi jugak biawak yang masing masing mengintai rezeki dalam tasek kejuruteraan tu....
hahaha....

salah satu sudut di tasek ukm tu...
salah satu sudut di tasek ukm tu...
salah satu sudut di tasek ukm tu...
salah satu sudut di tasek ukm tu...
  Setelah menamatkan aktiviti berjalan selama sejam tu aku buat satu pusingan lagi keliling tasek tu, meninjau sesuatu untuk dirakam dalam handphone aku tu. Penamat satu 
pusingan aku terserempak dengan pengawal ukm yang sangat aku kenal. 
Bagi salam dan kami sembang sat. Sebenarnya dia sedang 
sembang dengan pekerja yang bekerja di situ. Pengawal
 tu nama dia Encik Taib. Aku kenal sangat dia ni
 terutama dalam xpdc ke POS GOB Gua Musang Kelantan tu. Dia involve dalam penyediaan makanan peserta. Dia kata kat aku bulan ni ada xpdc ke Gob...aku cakap aku da pencen..dia macam terkejut gak...aku kata aku option 59 tahun. Dia cerita dia
pencen bulan januari 2021. Kami sembang sat dan akhirnya
aku salam mintak diri.....Dia kata kalau pencen memang
perlu buat aktiviti berpeluh ni kalau tidak duk diam aje tentu tubuh badan akan bermasalah...

Kalau nak tonton video POS GOB yang aku buat, tontonlah kat bawah ni...Ini versi yang terakhir aku pi dan sunting ...
DI SINI

salah satu sudut di tasek ukm tu...kalau hari hujan becak kat sini...
dia pun mengintai rezeki...
salah satu sudut di tasek ukm tu...
salah satu sudut di tasek ukm tu...ada lopak air sikit kat sana...
Kemudian aku minta diri nak balik kat encik Taib tu....Aku menuju kete dan masuk  ke dalam dan hidupkan enjin serta seterusnya gerak balik ke Bangi....Masa aku tinggalkan 
tasek tu terdapat dua orang student ukm pompuan sedang rehat
 kat situ setelah beraktiviti. 
Sementara beberapa orang pekerja meneruskan keje mereka hingga tengah hari.......

............................................................................................................................................

Sebelah petang pula, lebih kurang jam selepas Zohor aku serta isteri dan anak bungsu aku pi ke rumah anak pompuan dan menantu besan kami di Tasek Kesuma Semenyih.
Dia orang jemput kami berwakilkan besan kami yang wassap isteri
aku tempoh hari. Besan pompuan kami kata
majlis makan makan kita kita aje.......Jadi kami bersiaplah
lepas zohor. Kami tunggu aje anak lelaki kami bersama menantu kami tiba kat rumah
...aku tentu tak tau untuk pi sensorang...memang tak pernah sampai pun tasek
 kesuma semenyih tu...jadi kami solat zohor dan tunggu dia orang tiba....
Tak habis solat zohor dia orang da sampai dah pun...........


google map...
menantu besan kami, anak kami, isteri aku, besan kepada besan kami, besan kami dan menantu besan kami..
yang duk depan tu anak sulung besan kami....
isteri, anak, menantu dan besan kepada besan kami.
 Bila anak lelaki kami serta menantu kami dan cucu kami tiba maka kami terus gerak menuju ke Semenyih tu. Kami lalui jalan bangi lama kemudian masuk kanan ke eco hill.
Seterusnya terus pi ke Taman Tasek Kesuma tu...Aku bab jalanraya
memang fail sesangat la...aku ekori aje kete anak aku
dari belakang...Setelah agak lama maka
kami pun sampai la ke rumah
anak dan menantu besan kami di taman tasek kesuma
tu...Rupanya besar jugak semenyih ni... masih banyak juga hutan yang
mungkin merupakan tanah kerajaan kut.  Sebenarnya aku tak pernah sampai pun ke taman kesuma ni...dengar nama pun baru baru ni aje...Rupanya banyak jugak taman
perumahan kat dalam tu....
Bila sampai aje.. kami disambut oleh menantu besan kami tu...lepas parking terus masuk rumah. Besan kami masih belum sampai lagi. Jadi kami tunggu dia orang sampai.
Tak lama kemudian mereka sampai...kelihatannya empat orang anak besan
kami tidak turut serta bersama.....rasanya la...
Sebaik sampai terus salam dan acara atau program seterusnya
ialah makan. Menu petang tu huh! ok gak..thorbaik...ada daging masak
hitam kut...gulai nenas ikan masin...phew...ikan masih ni kalau makan dengan nasi panas pun da cukup kalau takde lauk lain...mertua lalu pun tak sedar kalau dapat 
ikan masin dengan nasi panas ni..hahaha...tapi sayang...bapak dan mak mertua aku pun da takde...jadi takde sape la nak lalu dan tengok.....
Selain daripada tu ialah tempe....tempe ni dulu2 aku tak makan sebab tak 
biasa.... la ni memang da biasa dah dan tak jadi masalah
langsung untuk aku makannya....straight 
je masuk tekak...hahaha....


isteri, anak, menantu dan besan kepada besan kami....hahaha...banyak perkataan besan kat sini...
depan tu menantu lelaki besan kami...tuan rumah...
Selesai aje makan kami tengok movie
kat astro dan anak anak main game. Movie yang di tonton
masa tu THOR. Layan aje la...orang putih ni kalau buat filem tentu
aje menarik walaupun cerita tak logik...Penonton pun memang nak tengok yang tak logik pun....kalau nak tengok yang logik, tengok aje la perjalanan hidup diri sendiri...
tak gitu...hahaha...

Kemudian beralih pulak ke movie tamil,  bukan hindustan tau...tamil..ta alif mim ya lam...eh! betul ke spelling jawi macam tu...aku hentam aje...Cerita tamil ni walau tak logik
tapi teknik penggambaran mereka macam real aje...cantek...rasanya
filem melayu pun tak mampu nak buat filem macam tu...
India memang da lama menghasilkan filem sebelum zaman p. ramlee lagi
...tu sebab teknik penerbitan dia orang ni tinggi macam nak menyamai filem hollywood. Aku masih ingat masa belajar berkaitan filem dulu...sebenarnya India menghasilkan 800
buah filem setiap tahun...itu dulu...fikirkanlah...tu sebab teknik penggambaran
dia orang lebih maju dari kita......

Akhirnya hampir jam 6.00 petang kami minta diri untuk pulang...lepas amik gambar dan bersalam, maka kami pun gerak balik...Sebelum gerak sempat tanya
menantu lelaki besan kami jalan nak kuar dari taman
ni...alhamdulillah sampai gak ke jalan utama dan seterusnya ke rumah...

Aku ingin ucapkan bebanyak terima kasih kerana mengundang kami untuk makan tengah hari tu...moga ikatan silatur rahim antara kita semua akan berkekalan
dari dunia hingga ke syurga. Moga pasangan menantu besan
kami sentiasa dirahmati dan diberkati ALLAH SWT dunia hingga ke syurga..aamiinnn....

Akhirnya...aku doakan kita semua tak kira sape la akan peroleh keampunan daripada ALLAH SWT atas segala dosa kita semua hingga ke akhir hayat.....nikmat besar
tu bila mendapat keampunan ALLAH SWT sentiasa...Dan jangan lupa setiap lepas 
solat doakan kedua ibubapa kita dan ibubapa mertua kita
diluaskan oleh ALLAH SWT kubur mereka dan
dibukakan salah sebuah pintu syurga
ke kubur mereka hingga ke hari kiamat serta dimasukkan mereka
semua oleh ALLAH SWT ke dalam syurga bersama para rasul, para nabi serta orang yang soleh dan solehah..syurga memang impian kita semua......

~ SEKIAN ~


daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...