Saturday, January 26, 2019

Kelanang..oh...kelanang...

Hari ni Sabtu, 26 Januari 2019, pagi gotong royong..petang aku pi pantai kelanang dengan jiran depan rumah aku, wak tumirin. Masa gotong royong dia dah ajak aku
pi pantai kelanang tu untuk beli ikan yang baru naik dari
laut. Dia ada kabel kat sana mungkin
boleh dapat harga kawan2.

Lebih kurang jam 4.00 petang dia
ajak pi sana, maka kami pun siap siap la. Selesai
siap kami pun naik kete gerak ke sana. Aku dengan isteri dan anak
aku, jiran aku tu dengan isteri dia. Kami gerak ikut dengkil, banting dan terus pantai
kelanang.




Sebenarnya aku dah lama sangat tak pi kelanang ni. Kali pertama dan terakhir aku pi pantai kelanang ialah masa tahun 2001 kalau tak silap. Aku pi bersama pelajar
masscomm untuk membuat rakaman sari suntuk tepi
pantai tu. Biras aku pi hantar kat situ.
Dia dan adik ipar aku
hantar makanan jugak kepada kami di situ...terima kasih
sangat kepada dia sekeluarga...memang aku tak dapat balas bantuan dia tu..memang aku tak mampu nak balas...moga ALLAH SWT memberi balasan yang lebih nilainya
di akhirat nanti....aamiinnn......




Agak lama jugak kami baru sampai ke pantai kelanang tu...mungkin sejam lebih kut. Jauh jugak rasanya ... hahaha...apa boleh buat la...Tiba aje dipantai tu kami pun
dibawa oleh jiran aku tu ke arah nelayan yang sedang jual
ikan tu kat dataran pantai kelanang tu...

Aku serahkan aje kepada isteri aku untuk
buat pembelian ikan tu...aku cuma tengok aje...aku cuma bagi duit
aje...aku bukan pandai sangat pun dalam hal beli ikan ni...aku lebih mahir makan ikan yang
dah dimasak aje...ekekeke....




Selesai beli, jiran aku ingin tunjukkan satu lagi
tempat untuk beli ikan daripada nelayan kecilan kat situ. Tempat tersebut
berhampiran dengan morib. Aku rasa jalan pi sana pun agak jauh jugak. Akhirnya
 kami tiba jugak di pasar nelayan sepang tu. Tapi nampaknya pasar tu da tutup dalam jam 5.00 petang tadi...

Jadi kami terus aje pulang ke bangi melalui
salak dan seterusnya ke Bangi...Tiba di Bangi Lama lebih kurang jam 8.10 malam. Kami pi ke pantai kelanang jam 4.00 petang dan tiba balik di bangi jam 8.10 malam....

Rasa itu aje yang dapat aku tulis untuk hari ni...maaf, jika tulisan aku ni tak menarik langsung.....




Sebelum aku tutup kalam ni, aku doakan moga kita semua akan sentiasa diampunkan oleh ALLAH SWT atas semua dosa kita hingga akhir hayat. Dan jangan lupa sentiasa
doakan untuk kedua ibubapa kita dan ibubapa mertua kita
supaya dihindarkan oleh ALLAH SWT daripada
siksaan kubur, siksaan akhirat dan siksaan api neraka dan dimasukkan
mereka ke dalam syurga bersama para rasul, para nabi serta orang yang soleh dan solehah..aamiinnnnnn....

~ SEKIAN ~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...