Thursday, January 24, 2019

Kat Tasek UKM..plan dipercepatkan..

Hari ni, Jumaat, 25 Januari 2019 - aku pi tasek ukm untuk panaskan badan. Sepatutnya aku pi ke tasek tu esok iaitu Sabtu, 26 Januari 2019..tapi esok, Sabtu, kami iaitu
aku dan isteri aku ada rancangan lain untuk dibuat. Jadi hari ni
Jumaat, aku kenalah peluhkan badan hari
ini di tasek ukm tu....

Pagi2 lagi aku dah gerak
dengan kete ke ukm. Biasalah dari bangi lama
tentu jem pepagi, masa tu jam 7.10 pagi lebih kurang. Sangkut sat
kat tiga traffic light dari bangi lama ke ukm...pepagi dari sini memang jem sebab jalanraya cuma satu lane aje, kalau kete depan macam kura2 yang belakang kena
sabar aje la...hahaha....siksa kan kalau duk mengekor...haha...




Tiba di tasek kejut atau tasek kejuruteraan tu lebih
 kurang jam 7.40 pagi. Sebaik tiba terus matikan enjin kete, bukak pintu,
tekan kunci untuk lock kete dan seterusnya mula berjalan di trek tepi tasek tu. Masa aku tiba tu ada seorang lelaki, muda lagi, macam student aje, sedang berjalan dan
 berjoging keliling tasek tu. 
Aku buat sekali pusingan yang pertama keliling
tasek tu....tapi sebelum tu memang niat nak buat pusingan sampai abis sejam...
Baru separuh tasek aku tiba di cafe ukm tepi tasek tu dan aku tengok ada beberapa orang sedang minum, aku tak pandang sangat pun dia orang..
Tiba tiba aku dengar 'cik daud...cik daud..' aku toleh dalam ati sapa pulak ni..macam mana dia boleh kenal aku sedangkan aku pakai cap yang mungkin nampak separuh
muka aje. Bila toleh aku perasan...laaa...saipul rupanya...
saipul ni bekas krew mcp lama kami...dah lama dah pun dia tak involve dengan
keje2 mcp kami...Aku toleh sambil berjalan terus...aku tengok dia angkat 3 jari...secepat kilat otak aku dapat tangkap 'macam bulan 3...' Aku faham la dia tau aku
bersara bulan tiga...aku cuma angkat 'thumb up' aje....hahaha...
Cuma dari jauh aku dengar dia kata 'rindu la...' haha...memang kami dah lama tak jumpa punnnnnn....opst! tapi jangan tafsir lain eaaa...dia rindu aku sebagai
sorang kawan aje tau...ekekeke....

Disebabkan saipul fssk tu tegur aku maka aku amik keputusan untuk buat satu pusingan aje dan yang lain2 tu aku berjalan ulang alik aje hingga cukup sejam aku buat aktiviti
berpeluh tu..huhuh... Kalau dia boleh kenal aku..... nanti yang lain
lain tu pun tentu akan kenal aku dan akan panggil aku.....
cafe tu hampir sangat dengan trek jogging tu....lebih kurang 3 meter dgn trek...hahahaha.....


aku mintak kebenaran sebelum snap foto ni...



Masa aku mula berjalan tu ada beberapa orang pekerja sedang
buat keje pembersihan ditepi tasek tu. Aku tengok jugak ada sorang pekerja yang
parking motor atas trek tu...hermmm...masih jugak tak berdisiplin orang2 kat mesia ni.... ..Pekerja tu sedang menikmati sarapan pagi kat bangku batu di tepi tasek tu.
Masa aku lalu lagi kat situ dia da siap sarapan dan dia buang plastik makanan
 dalam tong sampah yang berdekatan...ok pulak tapi motor masih atas trek....Tu lah manusia ni sukar nak cari yang benar benar sempurna...Memang di dunia ni sukar nak dapat yang betul2 sempurna, jadi janganlah kita duk cari sangat yang sempurna... rasanya
kita takkan jumpa, sebab mungkin diri kita sendiri yang akan menjadi pelengkap untuk menyempurnakan sesuatu..Kalau tak sempurna pun, mungkin untuk mencapai
 ketahap hampir sempurna....Hahaha...tulisan aku memang berbelit
sebab niat aku nak buatkan minda pembaca terbelit sikit...haha..
Bila aku lalu lagi kat situ, pekerja tu dah mula bekerja dan motosikalnya masih atas trek dan masih ada sebahagian plastik makanannya yang masih tinggal kat bangku batu tepi
 tasek tu...hahaha..jadi sahlah memang sape sape pun kita, mesti ada yang 
tidak sempurna di sudut sudut tertentu...kan...kan...kan....




saje je selfie tanpa cap...hahaha....
Masa aku beraktiviti tu sempat jugak aku sapa pekerja yang memang aku kenal. Pekerja
yang sering buat keje keje bersihkan daun daun dan sebagainya di tepi tasek tu
...aku sapa dengan isyarat tangan aje. Kali kedua aku jumpa dia, sempat aku tanya....'mula keje pukul berapa...' Dia jawab...'selepas subuh...' Wah! selepas subuh dia da
ada kat sini untuk bersihkan tepi tasek tersebut. Begitulah rezeki
memasing...yang penting halal. Kita tak boleh pandang
rendah sesape pun...mungkin mereka lebih rapat hubungan denga PENCIPTA berbanding kita yang mungkin penuh dengan sikap RIYAK dan SOMBONG tak tentu
pasal, padahal apa yang kita ada tak kekal pun berada kat
kita, bila2 masa aje kita akan tinggalkannya atau ia akan tinggalkan kita...jadi kesimpulannya tak perlulah kita sombong dan bongkak...semua yang kita miliki merupakan
ujian untuk kita sementara kita masih di atas kulit bumi ni...okye...ok...jangan 
sombong dan riyak, tak rugi kita merendah diri....opst! hahaha...
apa pulak aku jauh melalut ni........





Oh! lupa nak cite...kali ni aku guna applikasi untuk mengira masa dan jarak aku berjalan tu. Aku dapat saranan dari seorang rakan semalam...hahaha...nak tau nama dia...
ermm...rasanya tak perlu lah aku gitau nama dia, nanti berkurang
pulak pahala dia sebab paparkan nama kat blog
ni...Setiap apa apa pun yang kita kongsi dengan orang lain dan
 bermanfaat tentu ada pahalanya...Tapi kalau benar benar nak serius dengan dia, PM tepi...ekekeke........ooopst!
Aku ada buat silap sikit masa gunakan applikasi ni
..sepatutnya aku setting dulu supaya aku boleh sukat distance dalam
kilometer tapi aku tak buat. Jadi berterusan la ia ukur dalam batu (mile) dan bila tamat baru
aku boleh kira...aku kira masa tulis blog ni... 1 batu bersamaan dengan 1.61 kilometer...
Jadi bila aku kira 3.11 batu X 1.61 kilometer...maka jawapannya aku dah berjalan
5.0071 kilometer dalam masa satu jam lima puluh sembilan saat...
ok lah tu...aku rasa aje...berjalan aje pon....
Melalui applikasi ni jugak aku dapat ukur iaitu sekali pusing trek keliling
tasek tu tak sampai pun 1 kilometer, hanya 0.8855 kilometer aje..
( 0.55 batu X 1.61 km = 0.8855 Km )
Masa yang aku amik untuk complete kan satu pusingan ialah 10 minit 48 saat.....

ni masa buat satu pusingan keliling tasek tu...
.....line yg nipis tu satu pusingan...line yang tebal tu jalan ulang alik hingga selesai sejam...




Jadi untuk minggu ni aku dah complete kan 2 jam untuk aku peluhkan badan dan minggu depan aku akan mula kembali untuk sejam pertama, mungkin hari selasa atau
rabu aku mulakan untuk sejam pertama. Aku buat aktiviti ni
2 jam seminggu, setiap kali satu jam....
Esok dan lusa ada
program yang perlu aku dan isteri aku involve..
.itu pun kalau aku rajin sebab aku ni tak serajin isteri aku dalam bab kemasyarakatan ni...ekekeke...oopst!.. yang ni jangan tepuk eaaa...hahaha..opst!

Bila aku da selesai peluhkan badan kat tasek tu, maka aku mula berjalan masuk kete dan hidupkan enjin dan gerak balik. Masa gerak tu aku tengok pekerja masih
siapkan pasang pakar...dan...motosikal pekerja tu
masih lagi atas trek di tepi tasek kejuruteraan tu.....apa boleh buat la......
Lelaki yang pertama aku jumpa berjogging kat situ da lama dah blannya...........selain dia aku jumpa dengan dua orang pompuan remaja sedang berjalan kat situ
mungkin student kut...tak lama pun, sekejap aje...saje je aku 
masuk dalam blog aku ni...sekurang2nya panjang
 la sikit tulisan blog aku ni...ekekeke...

Ok...sebelum aku tamatkan kalam ni... aku doakan moga kita semua, tak kira sape la sebab semua muslim bersaudara, akan diampunkan oleh ALLAH SWT atas semua
dosa kita hingga ke akhir hayat kita...dan aku ingin ingatkan
diri kita supaya setiap lepas solat kita semua
tidak lupa mendoakan supaya
kedua ibubapa kita dan kedua ibubapa mertua
kita dihindarkan oleh ALLAH SWT daripada siksaan kubur, siksaan
akhirat, dan siksaan api neraka serta dimasukkan oleh ALLAH SWT semua mereka
ke dalam syurga dan kekal di dalamnya....tutup doa kita dengan selawat
ke atas nabi sebab doa tidak akan diangkat jika tidak
sebut nama nabi dalamnya....

` SEKIAN ~

daud.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...