Friday, January 19, 2018

Hadir di seminar sekolah agama anak...

Hari ni, SABTU, 20 Januari 2018...haha...da 2018 dah...ni catatan tahun 2018 aku...
Lebih kurang jam 8.30 pagi aku serta isteri dan anak bungsu aku 
pi hadir di seminar halatuju UPKK dan PSRA
di sekolah rendah agama
anak aku di Bangi.

SRA BANGI..
SRA BANGI..
SRA BANGI..


Kami gerak jam 8.30
pagi...dalam surat tercatat jam 8.30
pagi...kami gerak jugak 8.30 pagi...huhuhuhu....ni lah
yang biasa orang melayu amalkan...tak ikut janji....nilah janji melayu...opst!

Tiba je di sekolah, terus cari parking dan bila da dapat parking terus je
masuk ke perkarangan SEKOLAH RENDAH AGAMA
BANGI. Pi ke tempat pendaftaran.
Dua2 kena daftar, kata
ustazah tu.

SRA BANGI..
SRA BANGI..
SRA BANGI..


Masa daftar tu
bising pulak aku dengar sorang bapak dibelakang
aku yang berleter kat anak dia...aku rasa apa yang dileterkan
rasanya tak perlu pun...macam pompuan...opst! Bila aku da tamat daftar
aku tengok yang berleter tadi macam ustaz2 je pakaiannya
pakai kurta ...pakai kopiah...hermmm...kalau
tak silap la...kalau silap maafkan
aku......kalau kita berpakaian
macam orang yg berilmu dan beragama, eloklah
bawa sama dengan sikap agama kita.....tak perlu nak leter anak tu....
...di tempat umum mcm tuuu....tak perlu punnnn......haihhh...!

SRA BANGI..
SRA BANGI..
SRA BANGI..


Lepas daftar, isteri
aku pi amik sarapan iaitu nasi lemak yang
disediakan untuk mereka yang hadir termasuk
murid2 sekolah itu sendiri. Aku taknak.... sebab rasa kenyang sarapan tadi.

Kami terus masuk dewan dan tunggu program mula. Lebih kurang jam
9.00 pagi program tu da mula....Ustazah Adipah yang mulakan
ucapan pembukaan....kemudian doa yang diketuai
oleh murid dan seterusnya bacaan asmaul
husna....

SRA BANGI..
SRA BANGI..
SRA BANGI..


Selepas tu barulah turn
ustaz dari JAIS memulakan menyampaikan
apa yang hendak disampaikan kepada anak anak dan ibubapa.
Banyak yang diperkatakan yang berkaitan peperiksaan anak anak dan juga
 peluang anak anak untuk sambung pendidikan selepas peperiksaan sekolah rendah
agama nanti. Banyak infor yang berguna untuk anak anak dan ibu bapa.
Satu ni rasanya aku perlu kongsikan...ustaz tu pesan tiap2 hari
baca sekurangnya satu ayat daripada AL QURAN
untuk mendapatkan KEBERKATAN
ALLAH SWT.
Rasanya, carilah masa untuk baca lebih daripada SATU AYAT  setiap
hari......kannnn.....agama bukan part time...

SRA BANGI..
SRA BANGI..
SRA BANGI..


Dalam masa berceramah tu pulak...ibu2 yang belakang barisan aku bersembang pulak
dah....aku tak tau mana yang nak didengar sembang mereka di belakang
atau ceramah ustaz di depan tu...pelik aku...Pada aku nak
sembang pi duk la kat luar...tak akan ganggu
orang lain...Hadirin di depan nampak
nya ada yang toleh ke belakang...huhuhuhu......macam2 la.
Agaknya dia orang bersembang tu, sebab da
letih kut dengar ustaz kat depan
yang da lebih sejam cakap tu kut......jadi dia orang buat topik sendiri la...huhu...

RAKAN LAMA ISTERI ...USTAZAH ADIPAH..
RAKAN LAMA ISTERI ...USTAZAH ADIPAH..
RAKAN LAMA ISTERI ...USTAZAH ADIPAH..


Seminar tersebut selesai lebih kurang jam 11.30 pagi. Semua bersurai. Isteri
aku pi jumpa ustazah ADIPAH yang merupakan kenalan lama
dia. Agak amik masa sikit dia berbual. Aku tunggu je la
Sempat aku snap foto...maklumla
aku memang suka candid candid niiii........

SRA BANGI...
SRA BANGI...
SRA BANGI...


Selesai je...kami pun keluar...di luar juga
isteri aku jumpa dengan ustazah ustazah lain yang merupakan kenalan
lama dia.
Selesai je kami terus masuk kete dan terus gi ke Seri Putra untuk pi kedai buku
di sana sebab anak aku nak cari buku. Kami tak jadi singgah kedai buku
seri putra tu....Kami akhirnya singgah di CS. Kami pi ke food
court dulu tuk makan. Kami makan kat gerai
yong tou fu. Nampak da maca demam
tahun baru da kat CS tuuu...

CS BANGI..
CS BANGI..sana tu Bangi Waterworld...
CS BANGI..


Selesai je makan, kami terus
pi singgah kat kedai buku di situ. Anak aku beli buku 
di kedai berkenaan. Selesai je kami terus balik ke rumah...........................

CS BANGI..
CS BANGI..
CS BANGI..
CS BANGI..
CS BANGI..



................................................................

Waktu lepas Zohor pulak isteri ajak pi NILAI SATU untuk beli kain untuk
buat pakaian tadika serta beli kain untuk langsir tadika.... Anak 
pompuan aku ajak pi MESAMALL ...saje je pi sana....
Anak pompuan aku cuti semester la ni....
selama sebulan..............................


MESA MALL NILAI..
MESA MALL NILAI..
MESA MALL NILAI..


Jadi......................................................lepas zohor
 kami gerak.. Kami pi mesa mall kat nilai tu dulu....
....masuk je sempadan nilai, ujan turut lebat sangat...pandangan
dari dalam kete pun beberapa meter je.......apa apa pun akhir nya kami tiba
jugak di mesa mall tu....Aku turunkan isteri dan anak anak sebab hujan
dan aku pula pi cari parking....Sebelum tu kami da pusing2
kat parking mesa mall tu nak cari parking yg dekat
sebab hujan...tapi tak jumpa...tu sebab
aku turunkan dia orang dulu...

MESA MALL NILAI..anak pompuan aku...
MESA MALL NILAI..
MESA MALL NILAI..
MESA MALL NILAI..


Dapat je parking terus park
dan masuk ke dalam mesa mall......
Nampaknya tak banyak pun yang berubah masa aku
datang dulu....masih banyak ruang kosong kat situ.....orang pun
tak ramai dan tak sesak....aku lebih suka tak sesak....relaks je....Bandar
baru bangi pun da bukan satu mall yang baru semalam iaitu EVO MALL...google
la kalau nak tau...Aku tak teringin pun nak pi sebab tu kawasan sesak
di BANDAR BARU BANGI....Bangi Sentral kalau tak silap....
Pilihan aku kalau nak pi mall pi la yang tidak
sesak....aku rasa selesa je......


MESA MALL NILAI..
MESA MALL NILAI..
MESA MALL NILAI..
MESA MALL NILAI..
MESA MALL NILAI..


Jarak antara tempat aku dengan
MESA MALL dan BANDAR BARU BANGI lebih kurang je
dalam lingkungan 10 kilometer je pon..........kat nilai ni tak sepadat dan tak
se jemmmmm... bandar baru bangi tu.............


MESA MALL NILAI..
MESA MALL NILAI..
MESA MALL NILAI..


Selesai je pusing pusing dalam mesa mall tu
lebih kurang sejam kut....maka kami pun kuar dan pi ke NILAI
SATU untuk pi beli kain tuk tadika....
Tiba di nilai satu kami terus parking dan cari kedai
jual kain...banyak sebenarnya kedai jual kain kat nilai satu ni...tapi....
nampaknya lengang je...kedai banyak....itulah...mungkin sebab keadaan ekonomi
yang tak berapa cemerlang buat masa ni kut.....Isteri aku beli kain
untuk pakaian budak tadika dan langsir untuk tadika....
Selesai berurusan kami pun pi kete....sebelum
gerak isteri dan anak2 beli air...goreng pisang dan cempedak 
yang ada berhampiran kawasan tu.....mahal cempedak ni.....6biji, 5rm....huhu..
Apa boleh buat la.........nak goreng sendiri, kebun cempedak takde..huhu..
Selesai je.... kami pun terus masuk kete dan terus balik.......


NILAI SATU...
NILAI SATU...
NILAI SATU...
NILAI SATU...anak bungsu aku...


Selesai untuk beberapa babak kehidupan hari ni...moga segala yang kami 
lakukan hari ni semua dikira sebagai amalan yang berpahala 
dan segala yang berdosa diampunkan oleh ALLAH 
SWT semuanya...sebab.....
 kita BUKAN MAKSUM...............

SEKIAN

DAUD.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...