Wednesday, January 31, 2018

Hari ini cuti Thai....

Hari ni Rabu, 31 Feb. 2018, aku cuti hari ni sebab UKM cuti...Selangor pon cuti...
huhuhu..... Pagi ni aku da janji dengan Ah Ming (tak tau spelling nya
betul atau tak...aku panggil Aming je...) untuk baiki kete lama
aku yang ada masalah temperature tu...



 Anak aku kata temperature nya
naik mendadak. Sebenarnya kete tu minggu
lepas aku da hantar kat bengkel aming tu ganti bateri kerana
baterinya kena curi...ooopst! Aku tak pasti curi atau tak...yang pastinya bateri kete
aku tu memang da tak ade kat kete aku....mungkin yang amik tu
pinjam je kut tapi sampai la ni tak pulang2...dia orang  amik
waktu malam lak tu...huhuhu......



Jadi kete tu da lebih sebulan tak start sebab
tak ada bateri. Jadi minggu lepas aku hantar kat bengkel si aming
tu. Dia ganti bateri...ganti motor kipas radiator....ganti motor kipas aircond...ganti
minyak itam....ganti timing belt...ermmmm....rasa itu je kut. Da lama tak start tu yg macam2 masalah kut. Lepas hantar semua da ok....tapi beberapa hari kemudian anak 
aku kata temperature naik mendadak. Jadi aku janji dengan
aming nak antar bengkel kete tu masa cuti
hari ni........



Jam 10.30 aku pi bengkel tu
dengan isteri dan anak bungsu aku...tiba di bengkel
aming terus cek kete tu...Bengkel aming tu dalam taman rumah kami
gak...dia sorang daripada jiran2 kami di taman niii... Jadi cek punya cek aming
jumpa hos air bocor sikit....sebab suhu tinggi air dalam radiator
pon turut berkurang sebab enjin panas. Dia kata
hos tu bocor sikit. Hos tersebut masih
boleh guna...katanya ...Dia potong sikit hos tu dan gunakan kembali...



Harap hos tu tahan lama la.....berpuluh tahun ka...huhuhu....
Lepas tu dia hidupkan enjin lama sikit
untuk pastikan hos tersebut memang masih boleh guna
dan temperature tak naik. Dari apa yang aku tau kalau temperature naik
beberapa kemungkinan disebabkan oleh...water pum rosak....radiator bocor...kipas radiator
rosak dan hos air bocor.... Si aming tu ingat motor kipas yang baru ganti tu rosak...
iaitu motor kipas radiator...tapi kipas tu baru ganti....masih dalam
 warranty kalau rosak, ganti je... Akhirnya yang 
masalah ialah hos air.........




Dalam masa aku tengok aming baik
kete tu...isteri aku sembang dengan isteri pemilik
kedai sebelah...mereka memang da kenal lama...isteri aku ni
rajin dan ramah dengan orang kat sini...ramai yang dia kenal...berbanding dgn
aku...aku lebih suka duk dalam rumah...kuar rumah masa pi keje
je....huhuhu....apa boleh buat laaaa.... Sementara
anak bungsu aku pulak main
dengan kucing cantik
yang ada kat kawasan kedai tu....dia memang suka kucing punnnn...




Bila da siap aku nak bayar...aming kata
tak payah sebab tak melibatkan tukaran bahan atau spare part...
aku ucap terima kasih banyak kat dia...sebab pada pandangan aku kepakaran dia
tu perlu aku bayar jugak....takpe la...cuma aku doakan supaya
dia mendapat HIDAYAH dan masuk ISLAM..
mana ada nikmat yang paling BESAR kalau bukan nikmat
 ISLAM...ISLAM yang boleh menyebabkan manusia bebas daripada API
NERAKA dan KEKAL dalam SYURGA....itu nikmat paling BESAR untuk manusia
seluruhnya...Sama sama kita aminkan untuk si AMING tu...eaaaaaa........
Lepas siap kete kami pun mula gerak...isteri aku dibekalkan
kueh free oleh rakannya kat kedai sebelah tu...
alhamdulillah...moga rezeki 
pemilik kedai tu lebih luas lagi hendaknya...dan sentiasa dirahmati
dan diredhai ALLAH SWT hendaknya.....aamiinnnn.....



Anak bungsu aku kemudian ajak pi kedai ikan
peliharaan di NILAI...Malas nak kecoh, jadi terus pi sana. Di kedai tu, anak aku
 beli ikan peliharaan harga rm3 seekor...dia beli 4 ekor... beli je la....pelik aku 
sejak akhir2 dia ni asyik beli  ikan je....selalu mati pulak tu.....Kemudian
 tanpa plan jugak pi ke PASAR NILAI 3 untuk beli ayam...
tapi sebelum tu tanpa plan jugak pi singgah
Mary Brown tuk makan sebab cadang nak
kuar duit kat ATM dalam premis tu..



Mesin ATM kat situ offline pulak...tapi 
makan kat situ tak offline....jadi terus je makan...huhuhu...
Habis makan terus pi pasar kat nilai 3 tu beli ayam....Kemudian baru plan
nak gi CS pulak nak kuar duit kat sana....Tiba CS yang dekat dengan rumah tu, terus
masuk dan gi ke mesin ATM. Kuar duit....baru la plan pi beli
buah yang da potong kat situ.....anak aku nak
mangga potong...lebih kurang 49grm
harganya 8rm...huhuhu...
lapan rm...bila tengok dalam CS 8rm boleh
dapat SEKILO mangga...huhuhu....Jambu batu pula RM5 untuk
lima potong...huhuhu.....apa boleh buat la.......Selesai je terus balik umah..
huhuhuhu.......semua perjalanan kebanyakannya tanpa 
sebarang plan pon hari niiii.......huhuhu...



Moga segala yang dilakukan hari ini akan dikira oleh ALLAH SWT sebagai
amalan berpahala dan segala dosa kami hari ini diampunkan
oleh ALLAH SWT semuanya kerna.........kami
bukan manusia MAKSUM...moga kami
juga bebas daripada sebarang
sifat yang keji selamanya...aamiinnnn.........

SEKIAN

DAUD.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

LAMA SANGAT tak buat catatan

Diari DAUD : july 2024 Dah agak lama aku tak buat catatan kat blog ni. Tarikh akhir aku tulis pada 29 April 2024 yang lalu. Jadi hari ni aku...