Sunday, January 21, 2018

Rambutan ...oh...rambutan...

Hari ni AHAD, 21 JAN 2018, teringin nak makan rambutan pulak...takde cara
lain kena pi sempadan NILAI la....di situ ada gerai jual rambutan.
Lepas zohor terus pi ke sana dengan isteri serta anak
pompuan dan anak bungsu aku...





Tapi sebelum tu aku nak pi ke
NILAI 3 nak tengok apa ada kat SENTRAL BAZAR
kat sana tu...tiba je terus parking kete dan tinjau dataran tu...nampak
macam tak meriah je...jadi amik keputusan masuk ke MALL yang ada kat situ.





Anak bungsu aku bila masuk je dalam mall tu...takde lain la tentu bahagian mainan..
Merayau je sensorang dalam mall tu... Aku hanya kulu kilir je...
Aku suka tengok je benda dalam tu....Aku suka tengok
tool tool yang ada dijual di mall tu........
Tapi tak pasti tool tool jenis tahan
atau pun tak...sebab macam
barang china je...





Rasanya dalam mall ni macam semua ada je...macam semua ada....kalau takde dijual
di mall ni mungkin SUAMI je yang tak jual...kut....oopst! huhuhu......
Semua ada di sini... barang2 tuk hiasan..bunga2 plastik...
mainan...mangkuk...pinggan...tembikar
dan sebagainya....harga pun boleh
tahan gak walaupun
mungkin kebanyakannya barang dari china....






Motosikal yang ada dalam mall tu mahal gak harganya. Motor tu macam guna
bateri je...aku tak pernah tanya pun...tengok je....Harganya yang besar
lebih kurang RM3K kebih...yang kecik lebih kurang
RM2K lebih..............






Lama jugak la kami kat bahagian atas tu...beli barang2 sikit je....anak pompuan aku
beli buku2 catatan...anak bungsu aku beli mainan...
isteri aku beli sedikit alat2 tulis........
Kemudian kami turun pula ke paras bawah....di situ ada
barang barang yang berkaitan dengan seni...hiasan2 seni untuk bilik
atau ruang dalam kediaman.....cantik gak.....







Di bahagian seni ni....semua barang2 di sini mahal mahal belaka...sebuah lukisan
yang besar gambar pompuan yg nak tertanggal baju  tu harganya pun
 RM3K lebih.....tak mampu nak beli
pun....yang mampu cuma tangkap gambor je la
...tu je yg mampu...buat setakat mampu je
laaaaaa......kannnnnn....





Anak anak dan isteri amik kesempatan bergambor di sini...tu je yang mampu. 
Ada sorang pekerja yang sentiasa mengekori kami
ke mana aja kami pi di kawasan berseni
tu...mungkin dia bimbang kut ....sebab dalam tu banyak jugak
barang barang seni yang mahal...mungkin dia bimbang pecah, di curi atau
sebagainya...takpe la itu tugas dia....




Lama jugak la kami di bahagian yang berkaitan dengan seni tu.....macam tak cukup
masa je....maklumlah bukan setakat lalu je tapi dalam masa yang sama
menghayati apa yang terpapar di kanvas
dan juga apa yang tersirat
pada arca arca yang banyak terdapat di situ......






Setelah agak lama kami dalam mall...akhirnya kami keluar dan melihat apa yang
ada di dataran sentral tu...Ada penjual yang baru buka perniagaan
mereka. Mungkin jualan ni dibuat dari waktu
petang sampai ke malam kut....tapi kami tak tunggu pun. Kami terus
tuju ke kete dan terus balik. Kami tak lupa singgah di sempadan nilai tuk
beli buah rambutan dan pulasan yang dijual di situ. Rambutan masih RM5 sekilo tapi
....harga pulasan da naik dulu RM5 sekilo...la ni da RM7 sekilo....huhuhu...

Tamat lagi babak kehidupan tuk hari ni...moga segala yg dilakukan hari ni
ALLAH SWT kira sebagai amal yang berpahala dan segala
dosa yang kami lakukan hari ini moga ALLAH SWT
ampunkan semuanya...aamiinnnn....

SEKIAN..

DAUD.montak.zakaria.

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...