Saturday, January 27, 2018

Permintaan Bidadari...

Hari ni, Sabtu, 27 Januari 2018, awal pagi...tak awal sangat mana pun...isteri
da mengajak untuk pi ke rumah kakak ipar aku di kg. abu bakar baginda
untuk urut badan....kakak ipar aku tu maknanya
kakak dia la tu.....

...masa uli tepung oleh anak sedara isteri aku dan sebagainya tak sempat snap foto....
Isteri aku janji dengan kakak dia akan datang
 lepas Zohor sebab waktu pagi dia ada mengikuti kelas agama 
di surau. Balik dari surau isteri aku pi pulak kenduri jiran di taman kami...hermmm...
aku tak pi pun....aku izinkan dia pi dengan anak lelaki bungsu 
kami serta rakan baik dia........

bila perkara menjadi minat...
Biasanya aku memang jarang pi kenduri ni....maaf la semua yang pernah 
menjemput aku...sebab aku
memang rimas kalau dalam keadaan yang ramai ramai tu
...maaflah sekali lagi...melainkan kenduri kawen
aku sendiri...oooopst!😃😃😃......

tunjuk ajar...
Lepas Zohor...lebih kurang jam
3.00 ptg...da jauh lepas zohor da pun....kami pi
gerak ke rumah kakak ipar aku. Dalam lebih kurang setengah
jam kut, kami tiba di rumah kakak ipar aku.....Kami lalu ikut teras jernang dan
kawasan kilang tu.
Lalu ikut itu pun jemmmm sikit sebab trafik light...kut.. Lagi pun
kenderaan pun macam banyak je kat situ....sebelum ni aku
 lalu kat sini takde la jemm sangat..

sedang dipantau...
Tiba je kami di rumah kakak aku di kampung 
abu bakar baginda tu, kami masuk setelah bunyikan loceng pintu.
 Isteri aku sembang sat dengan kakak dia sebelum dia dan anak pompuan aku
masuk bilik untuk berurut. Tukang urutnya ibu dari indo...ibu tu maknanya
pompuan la tuuuu....Lebih kurang 2 jam sorang berurut....jadi
fikirlah...2 orang berurut...tentu lama gak tu.....

buat sendiri....
Sementara isteri dan anak
aku berurut...aku duk di ruang tamu....tunggu situ....
Tak lama kemudian mael anak kakak ipar aku balik dari keje...bersalam.....
Sempat gak aku sembang dengan kakak ipar aku kat ruang tamu berkaitan
sakit kaki yang kakak ipar aku alami....moga dia cepat sembuh..
aamiinn....
Tak lama kemudian menantu kakak ipar aku NINI, kuar bawa baby
dia yang baru ermmm....2 atau 3 bulan....lupa pulak...
Sempat jugak aku pangku baby tu sat...
hermmm....memang da real jadi atuk aku niii....huhuhu..........

kerjasama....
Lama setelah masuk je waktu solat asar
aku minta untuk solat. Masa tu pun isteri aku dan anak 
pompuan aku da selesai berurut...Selesai solat aku wirid sikit...tiba tiba
sedang wirid kakak ipar aku tegur kiblat solat aku salah...waaaa...aku solat arah
ke timur rupanya ...huhuhu....mahu tak mau kena buat solat asar
sekali lagi.....Aku lupa arah kiblat...aku pun
tak tengok arah kiblat kat siling
tuuu...huhuhu.....apa boleh buat laaaa.........

fasa terakhir....
Aku memang jarang solat
kat rumah kakak ipar aku ni...cuma setahun sekali
aku akan solat maghrib, isyak dan terawih kat rumah ni...itu pun setahun
 sekali sebab ramadhan pun setahun sekali....biasanya setiap tahun akak ipar aku akan
pelawa sedara mara untuk berbuka di rumahnya...Biasanya kami di situ hingga 
masuk waktu isyak dan buat sekali dengan taraweh...biasanya....suami 
akak ipar aku jadi imam... jadi sebab setahun  sekali, aku lupa la 
arah  kiblat kat rumah ni.. huhuhu....apa boleh buat  laaa....
kalau kakak ipar aku 
tak tegur tentu ke laut solat asar aku tu........

tumpuan.....
Aku jugak sempat
tengok anak sedara pompuan isteri aku buat
roti kat ruang khas untuk membuat roti di rumah tu. Anak sedara 
isteri aku tu duk dengan akak ipar aku...ayah dan ibunya berada nun jauh
di kampung........... Sempat gak  la aku snap beberapa foto dia buat roti...sementara 
anak bungsu aku bantu sepupunya tu buat roti......gaya anak aku tu nampak 
macam ada...mungkin sebab nak makan roti...tu sebab
dia bersungguh sungguh membantu...huhuhuhu......gamaknyaaa...

siap da...tadaaaaaaaa......
Tak berapa lama kemudian, biras aku
iaitu suami kakak ipar aku balik....kami bersalam..
dia terus masuk rumah....Tak lama kemudian biras aku ajak minum
petang. Kami minum petang di ruang dapur....minum sambil
sembang...beberapa topik gak yang kami bualkan...
..ok la tuu...Sebelum jam 7 malam...biras
aku kuar tuk amik anak gadis mereka..................
Kami terus bersembang hingga masuk waktu maghrib.
Jadi kami memasing pi solat maghrib...selesai je kami bercadang nak
balik....lepas abis bersembang kami mula nak bergerak...
Seketika kemudian seorang staf ukm tiba untuk
berurut juga....mungkin dia terkejut
aku ada kat situ...sebab dia kenal aku dan aku pun kenal dia...huhuhuhu.....

sembang di ruang dapur....
sesi sembang ruang tamu....

Aku sempat snap beberapa 
foto sebelum tinggalkan rumah berkenaan....kami tinggalkan
rumah kakak ipar aku jam tujuh lebih.........dengan
bekalan beberapa buku roti...huhuhu...

Aku berharap segala apa pun yang kami
lakukan hari ini diambilkira oleh ALLAH SWT sebagai amalan yang
berpahala...dan segala dosa kami diampunkan semuanya
oleh ALLAH SWT.....

sembang sebelum balik....
sempat posing sebelum gerak balik....

Aku juga berdoa moga
seluruh keluarga kakak ipar aku dirahmati
 dan diredhai oleh ALLAH SWT sentiasa serta segala dosa mereka 
yang besar dan kecil diampunkan oleh ALLAH SWT ...dihindarkan daripada
 siksaan kubur serta api neraka dan dimasukkan ke dalam  syurga
yang kekal...aamiinnn.....banyaknya jasa keluarga
ini kepada keluarga kami.....
...hanya ALLAH SWT yang mampu
membalasnya.....

SEKIAN

DAUD.montak.zakaria

No comments:

Post a Comment

TETAMU SYAWAL..

Diari DAUD : SABTU lalu, rakan dan juga sedara aku, MIZI berkunjung ke rumah. Dia ni memang salah sorang daripada rakan baik aku. Rakan aku...